• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • آمریکا: ایران حقوق بشر را در سوریه و عراق هم نقض می‌کند

آمریکا: ایران حقوق بشر را در سوریه و عراق هم نقض می‌کند

در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا که وضعیت حقوق بشر در ۲۰۰ کشور را بررسی کرده از ایران، چین و روسیه به شدت انتقاد شده است.

این گزارش بازتابی از شرایط حقوق بشر در جهان است، که شامل جزئیات در مورد شکنجه زندانیان، بازداشت روزنامه نگاران، کار اجباری کودکان و آزار و اذیت فعالان و سایر موارد نقض حقوق بشر می‌شود.

در بخشی از این گزارش که مربوط به ایران است گفته می‌شود جمهوری اسلامی ایران نه تنها در نقض حقوق بشر در داخل ایران که در نقض این حقوق در منطقه هم نقش دارد.

در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره حقوق بشر همچنین قید شده است که ایران از طریق پشتیبانی نظامی از رژیم بشار اسد و حمایت از گروه‌های شبه نظامی در عراق و همچنین نیروهای حوثی‌ها در یمن حقوق بشر را در منطقه نیز نقض می‌کند.

گزارش می‌گوید که جمهوری اسلامی به‌ویژه از طريق سپاه پاسداران به حمایت از حکومت بشار اسد مشغول است و در این راستا با انتقال شبه‌نظامیان شيعه عراقی ، افغانی و پاكستانی به سوریه و دخالت‌دادن آنها در جنگ داخلی این کشور كشته شدن هزاران غیر نظامی سوری در سال ۲۰۲۰ رقم خورده است.

جمهوری اسلامی همچنین در گزارش یادشده متهم است که از شبه نظامیان عراقی از جمله سازمان تروریستی کتائب حزب‌الله حمایت می‌کند، گروهی که مظنون به دست‌داشتن در اعدام‌های بدون محاکمه، ناپدید شدن اجباری و سایر موارد نقض حقوق بشر غیرنظامیان در عراق است.

در مورد خاص ایران گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا به تشریح موارد متعدد از باره فقدان یا ضعف آئین دادرسی در محاکمات ایران، اعمال مجازات اعدام برای جرایمی که بنا بر معیارهای بین‌المللی جرم سنگین تلقی نمی‌شوند، شکنجه بازداشت‌شدگان و استفاده نظام‌مند از بازداشت و حبس خودسرانه پرداخته و در ادامه به شرایط سخت و خطرناک زندان برای زندانیان اشاره می‌کند.

  چین قرارداد خرید ۱۰۰ فروند بوئینگ را تعلیق کرد

عدم تحقیق و تعقیب و مجازات یا بازخواست مقام‌ها و دست‌اندرکارانی که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند نیز از دیگر اتهامات مطرح علیه جمهوری اسلامی است.

در همین راستا مورد اعتراضات آبان ۱۳۹۸ نمونه آورده شده است که “به رغم کشته‌شدن ۳۰۴ نفر در جریان آن، جمهوری اسلامی هیچ اقدامی برای تعقیب عاملان این سرکوب و سرکوب‌های مشابه در سال‌های اخیر نکرده است و همه آنها در مصونیت بوده‌اند.”

محاکمه و اعدام روح‌الله زم، مدیرمسئول کانال آمدنیوز و نوید افکاری، کشتی‌گیر معروف که در سال گذشته اعتراضات و انتقادهای بسیاری برانگیختند به علاوه تداوم نقض حقوق مدنی و اجتماعی شهروندان بهایی ایران نیز از دیگر موارد ذکر شده در گزارش وزارت خارجه آمریکاست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین (۳۰ مارس) با انتشار یک پیام توییتری نوشت افتخار معرفی چهل و پنجمین گزارش سالانه حقوق بشر را دارد. او گفته است این گزارش نشان می‌دهد که حقوق بشر، شفافیت و پاسخگویی در اولویت سیاست خارجی آمریکا قرار دارد و همه کشورها باید به حقوق بشر احترام بگذارند.

در گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا از سرکوب مسلمانان اویغور در چین نیز به شدت انتقاد شده است.

در بخشی از این گزارش همچنین موارد نقض حقوق بشر در روسیه نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان