• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • کشف منبع جدید گیاهی برای مبارزه با سرطان

کشف منبع جدید گیاهی برای مبارزه با سرطان

پیام جوان: دانشمندان روسی به بررسی ساختار یک گونه گیاهی پرداخته‌اند و ترکیبات جدیدی با برخی ویژگی‌های امیدوارکننده برای مبارزه با سرطان کشف کرده‌اند.

به گزارش انتخاب، اثرات گونه‌ای از قارچ برای مقابله با تومورهای سرطانی در بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده شد و محققان نسبت به امکان استفاده بالینی از این قارچ خوش‌بین هستند. این تحقیق منجر به شناسایی ماده زرشکی رنگ جدیدی با پتانسیل حفظ و نگهداری مناسب مواد غذایی نیز شده است.

این گونه قارچ Aspergillus cavernicola نام دارد. محققان دریافتند که عصاره این قارچ حاوی رنگدانه‌ای به نام سیس-کاورنامین است که دارای رنگ زرشکی تیره با خواصی مشابه با رنگدانه‌های قارچی مشهور به نام موناسکوس است.

تاتیانا آنتی‌پووا، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: در چین، بیش از ۲۰۰۰ سال است که قارچ موناسکوس هم در پزشکی و هم در تولید برنج مخمر قرمز استفاده می‌شود. اما قارچ Aspergillus cavernicola می‌تواند منبع مطمئن تری از رنگ‌های طبیعی باشد.

سپس دانشمندان توانستند نشان دهند قارچ مذکور می‌تواند به ترکیب دیگری تبدیل شود که آن را اسید موناسنیکوتینیک (MNA) می‌نامند. در بررسی‌های آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطانی پروستات و مثانه، دانشمندان دریافتند که MNA با کند کردن روند رشد و مهاجرت این سلول‌های سرطانی، دارای خواص ضد توموری است.

آنتیپوا گفت: «اثر ضد توموری MNA امیدوارکننده است، اگرچه هنوز به اندازه کافی قوی نیست. ما قصد داریم این قابلیت را با اصلاح ساختار مولکولی تقویت کنیم. نمونه‌های اصلاح شده MNA شانس خوبی برای تبدیل شدن به داروهای موثر ضد سرطان دارند و برخی از ترکیبات این قارچ می‌تواند بلافاصله در صنایع غذایی استفاده شود.

 

  درباره فواید و مضرات حمام آب سرد بیشتر بدانید

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان