• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • مدیر حوزه دارو: تخصیص ارز واردات دارو از طریق واسطه‌های چینی محقق نشد

مدیر حوزه دارو: تخصیص ارز واردات دارو از طریق واسطه‌های چینی محقق نشد

یک فعال حوزه دارو با اشاره به مشکلات واردات دارو به ایران گفته است که در سال ۹۹ «ارزهایی که از طریق کارگزاران چینی تخصیص یافته بود، قسمت عمده‌اش محقق نشد».

محمود نجفی عرب، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی، از تحریم و مشکلات نقل و انتقال بانکی به عنوان مشکل اصلی در این باره یاد کرده است.

این فعال حوزه دارو دی ماه سال گذشته نیز توضیح داده بود که از آبان سال ۹۹، به دلیل تحریم‌ها و مشکلات بانکی، ۲۲۰ میلیون دلار سهمیه ارزی برای واردات دارو به ایران به واسطه‌های چینی داده شده تا از طریق آنها به «تامین کنندگان مواد اولیه» دارو برسد، ولی این کار انجام نشده و مواد اولیه دارو به دست واردکنندگان دارو به ایران نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او همچنین گفته است که ایران در زمینه «مواد اولیه‌ از هند» نیز دچار مشکل شده و ذخایر دارویی به حداقل رسیده است.

آقای نجفی‌عرب با تاکید بر اینکه تداوم تحریم‌ها و «روند تخصیص و تامین ارز در بانک‌ها»، می‌تواند مشکل را بیشتر کند، ابراز امیدواری کرده است که پس از امضای سند همکاری‌ ۲۵ ساله ایران و چین، مبادلات دو طرف در حوزه دارو افزایش پیدا کند.

به گفته مدیران سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی، در سال ۹۹ سهمیه ارزی «دارو و تجهیزات پزشکی» دو و نیم میلیارد دلار بوده است که «۱.۵ میلیارد دلار از این میزان سهم دارو بوده است» و از این مبلغ نیز «۴۸۰ میلیون دلار صرف داروهای کرونا» شده است.

  پیش بینی قیمت دلار در بازار سه شنبه، ۱۰ مرداد

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان