• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • دلیل ایجاد سرگیجه در افراد مبتلا به دیابت

دلیل ایجاد سرگیجه در افراد مبتلا به دیابت

پیام جوان: در افراد مبتلا به دیابت، سرگیجه یکی از علائمی است که ممکن است به دلیل سطح بالای گلوکز خون رخ دهد.

به گزارش فرتاک، سطح سرگیجه می تواند متفاوت باشد از سبکی خفیف تا احساس کج شدن زمین در زیر پای شما. برخی این تجربه را به گونه‌ ای توصیف می‌ کنند که گویی سرشان در حال چرخش است حتی اگر ایستاده باشند.

سرگیجه می تواند باعث ایجاد احساس بی ثباتی، زمین خوردن یا بیهوش شدن شما شود. سرگیجه می تواند ناشی از افت ناگهانی فشار خون و بیماری های قلبی یا گردش خون هم باشد.

سرگیجه از علائم دیابت است
بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۸، سرگیجه صرف نظر از نوع دیابت می تواند نشانه دیابت تشخیص داده نشده یا علامتی برای کسانی باشد که به این بیماری مبتلا هستند.

اگر دیابت دارید، می تواند نشانه قند خون بالا (هایپرگلیسمی) یا قند خون پایین (هیپوگلیسمی) باشد. بسته به اینکه قند خون شما بالا یا پایین باشد، دانستن اینکه چگونه به سرگیجه واکنش نشان دهید ممکن است دشوار باشد.

برای افرادی که دیابت آن ها تشخیص داده نشده است اما ممکن است سرگیجه داشته باشند، این می تواند نشانه دیابت تشخیص داده نشده باشد. در این مورد ممکن است بخواهید برای ارزیابی و تشخیص با یک پزشک تماس بگیرید.

آیا هایپرگلیسمی می تواند باعث سرگیجه شود؟
به گفته انجمن دیابت آمریکا قند خون بالا یا هایپرگلیسمی می تواند منجر به تعدادی از علائم از جمله سرگیجه شود. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

احساس خستگی بسیار زیاد
تشنگی شدید
تاری دید
نیاز به دفع بیشتر ادرار
بوی شیرین دهان
افزایش گرسنگی
سردرد
دل درد
استفراغ
کاهش وزن غیر قابل توضیح

سرگیجه می تواند به دلیل ادرار بیش از حد در زمانی که سطح گلوکز شما بسیار بالا است ایجاد شود. ادرار کردن یکی از راه هایی است که بدن خود را از شر گلوکز اضافی در جریان خون خلاص می کند. در نهایت این می تواند باعث کم آبی بدن و منجر به سرگیجه شود.

  کمک ویتامین B۳ به مدیریت پارکینسون

افرادی که دیابت ندارند یا افرادی که ممکن است دیابت تشخیص داده نشده داشته باشند اما علائم قند خون بالا را تجربه می کنند نیز می توانند این اثر کم آبی را تجربه کنند. کم آبی بدن در اثر ادرار زیاد می تواند منجر به سرگیجه شود.

نحوه درمان هایپرگلیسمی
برای افراد مبتلا به دیابت اگر قند خون بالایی دارید که ممکن است باعث سرگیجه شود یا نشود، توصیه می شود موارد زیر را امتحان کنید:

آب یا مایعات آبرسان بنوشید تا به دفع گلوکز اضافی کمک کنید

پس از بررسی سطح گلوکز، به صورت فیزیکی فعالیت داشته باشید

برای مصرف کنندگان انسولین، مصرف دوز انسولین معمولی یا سریع الاثر را برای کمک به کاهش سطح گلوکز در نظر بگیرید

سطح گلوکز بسیار بالا (بیش از ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر) می تواند نشان دهنده کتواسیدوز دیابتی (DKA) باشد که می تواند باعث کمای دیابتی شود و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در مثال کتواسیدوز دیابتی، ورزش می تواند سطح گلوکز را بالاتر ببرد.

آیا هیپوگلیسمی می تواند باعث سرگیجه شود؟
هیپوگلیسمی یا قند خون پایین (۷۰ میلی گرم در دسی لیتر و پایین تر) می تواند باعث سرگیجه شود.

وقتی مغز سطوح گلوکز پایینی را تجربه می کند، سوخت کافی برای عملکرد آنطور که باید را دریافت نمی کند. این می تواند منجر به سردرگمی ذهنی و همچنین احساس سرگیجه شود.

این اثر می تواند توسط افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ یا LADA (دیابت خودایمنی نهفته در بزرگسالان) تجربه شود. همچنین ممکن است افراد بدون دیابت دچار هیپوگلیسمی شوند که شامل سرگیجه به عنوان یک علامت است.

  نقش موثر درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها در بهبود عملکرد بدن

نحوه درمان هیپوگلیسمی
برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود در هنگام تجربه قند خون پایین که ممکن است باعث سرگیجه شود یا نشود موارد زیر را امتحان کنید:

هیپوگلیسمی را با بالا بردن سطح گلوکز خون درمان کنید : از قانون ۱۵ استفاده کنید. ۱۵ گرم کربوهیدرات سریع الاثر (مانند ۱/۲ فنجان آبمیوه معمولی یا ۳ تا ۴ قرص گلوکز) بخورید یا بنوشید. سپس ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دوباره سطح گلوکز خود را بررسی کنید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید تا سطح گلوکز به بالای ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر برسد.

هنگامی که سطح گلوکز بسیار پایین است (کمتر از ۵۵ میلی گرم در دسی لیتر) یا به درمان ۱۵-۱۵ پاسخ نمی دهد ممکن است به یک دوز گلوکاگون نیاز باشد. اگر سطح گلوکز به گلوکاگون پاسخ نمی دهد یا کیت گلوکاگون در دسترس نیست ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید.

چه زمانی برای سرگیجه باید به پزشک مراجعه کرد؟
به طور کلی سرگیجه گاه به گاه که به خودی خود به سرعت از بین می رود، منبع نگرانی نیست.
اما اگر حملات سرگیجه به یک تجربه عادی تبدیل شود یا به راحتی از بین نرود ممکن است لازم باشد با پزشک مشورت کنید.
سرگیجه مداوم می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی برای سلامتی از جمله بیماری های قلبی عروقی و مشکلات گردش خون باشد.

سرگیجه همچنین می تواند باعث زمین خوردن شما و منجر به آسیب یا تصادف شود. طبق تحقیقات سال ۲۰۱۴، آسیب های ناشی از سرگیجه می تواند منجر به اثرات منفی دیگری بر سلامتی شود.

  ارتباط بین اسید اوریک با ریسک ضربان نامنظم قلب

محققان خاطر نشان می‌ کنند که این موضوع به‌ ویژه برای افرادی که استخوان‌ های ضعیفی دارند یا بیماری خاصی دارند که باعث می‌ شود بهبودی آن ها زمان بیشتری طول بکشد، نگران‌ کننده است.

علل دیگر سرگیجه
خیلی سریع بلند شدن و افت خفیف فشار خون می تواند باعث سرگیجه شود. این نوع سرگیجه به سرعت خود را اصلاح می کند و به طور کلی نگران کننده نیست.

علاوه بر هایپرگلیسمی و هیپوگلیسمی، سرگیجه می تواند ناشی از کم آبی و گرمازدگی باشد.

سرگیجه مداوم می تواند نشانه یک نگرانی جدی تری برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت باشد. سایر بیماری هایی که ممکن است باعث سرگیجه شوند عبارتند از:

اختلال در گردش خون ناشی از بیماری قلبی یا مشکلات گردش خون
نوروپاتی محیطی
مشکلات گوش داخلی ناشی از احتقان، عفونت یا تجمع مایعات
میگرن
شرایط عصبی مانند بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس
اختلالات اضطرابی مانند حملات پانیک یا آگورافوبیا
کم خونی
عوارض جانبی داروها، به ویژه داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۲۰ سرگیجه خطر سقوط را نیز افزایش می دهد. این می تواند منجر به شکستگی استخوان یا آسیب های دیگر شود و احساس سرگیجه هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین خطر تصادف را افزایش می دهد.

خلاصه
سرگیجه همراه با دیابت می تواند نشانه ای از قند خون بالا یا پایین باشد اما همچنین می تواند نشانه چیز جدی تری باشد.
دانستن اینکه چه چیزی را باید جستجو کرد می‌ تواند به کشف زمانی که سرگیجه ناشی از دیابت است و نحوه درمان آن کمک کند در مقابل ممکن است یک نگرانی جدی تری برای سلامتی باشد که باید برای رفع آن به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان