• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • رابرت مالی: آمریکا نمی‌تواند تا ابد منتظر بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای بماند

رابرت مالی: آمریکا نمی‌تواند تا ابد منتظر بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای بماند

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در أمور ایران روز جمعه سوم سپتامبر در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا “نمی‌تواند برای ابد منتظر بماند” تا ایران به میز مذاکرات برجام بازگردد.

او افزود، آمریکا از هنگام روی ‌کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران هیچ نشانی از آمادگی جمهوری اسلامی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام دریافت نکرده است.

تاکنون شش دور مذاکره برای احیای برجام در وین اتریش برگزار شده، اما با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی این مذاکرات متوقف شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت رئیسی اخیرا اعلام کرد که جمهوری اسلامی برای تشکیل تیم جدید مذاکره کننده به دو تا سه ماه زمان نیاز دارد؛ موضوعی که با اعتراض و مخالفت آلمان و فرانسه روبرو شد.

مالی همچنین گفت که ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و از جایی به بعد بازگشت به برجام برای آمریکا “بسیار کم‌ارزش‌” خواهد بود. او تاکید کرد که نباید اجازه داد این وضع “به درازا بکشد”. رابرت مالی افزود، “از جایی بایست به نتیجه‌ای متفاوت برسیم”.

بلومبرگ هم‌زمان با انتشار این گفت‌وگو به برگزاری کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۰ شهریور و امکان دیدار رافائل گروسی، مدیر کل آژانس با رئيس سازمان انرژی اتمی ایران اشاره کرده است.

برخی از محافل دیپلماتیک پیش‌بینی کرده‌اند که احتمال دارد دور هفتم مذاکرات هسته‌ای در وین در حاشیه نشست عمومی اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شود.

گروسی خواهان تمدید توافق نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است. به گزارش بلومبرگ تصمیم دولت‌های اروپایی درباره ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نتیجه این مذاکرات تعیینکننده خواهد بود.

  استقبال نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از تصمیم واتس‌اپ

اگر مذاکرات آژانس بین‌المللی با سازمان انرژی اتمی ایران به نتیجه نرسد احتمال صدور قطعنامه تازه‌‌ای از سوی شورای حکام آژانس علیه ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت وجود دارد. اگرچه این احتمال نیز هست که چین و روسیه با آن مخالفت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان