عوارض خوابیدن روی شکم

پیام جوان: اگرچه خوابیدن بر روی شکم می تواند خروپف را کاهش دهد و آپنه از بین ببرد، اما آثار بسیار بدی برای کمر و گردن به همراه خواهد داشت.

به گزارش فرتاک، در این حالت بیشترین آسیب به ستون فقرات گردنی و کمری وارد می‌شود و ستون فقرات از حالت عادی و سالم خود خارج می‌شود.
در این حالت فرد برای اینکه بتوانند نفس بکشد، گردن خود را به یک سمت می چرخاند که مهره های گردن تحت فشار قرار می‌گیرند و عضلات اطراف گردن دچار کشش و انقباض می‌شوند.

عوارض خوابیدن روی شکم:

سوزش معده
اگر شما جز کسانی هستید که بر روی معده خود می خوابید حتما با عوارض خوابیدن روی شکم و درد معده آشنایی دارید. مطالعات نشان داده اند که این مدل خوابیدن باعث افزایش اسید معده می شود و همین امر می تواند مشکلات زیادی در سیستم گوارشی شما به وجود بیاورد.

آسیب به ستون فقرات
کسانی که بر روی شکم می خوابند درد بسیار زیادی را در معده احساس می کنند. اما باید بدانید که این نوع خوابیدن می تواند باعث بروز درد در گردن، کمر و یا مفاصل شود. در نتیجه، گاهی این درد به حدی زیاد می شود که شما در طول شب بیدار می شود و شب را به سختی می گذارنید.

طبق کلینیک مایو این مدل خوابیدن می تواند بر پشت و ستون فقرات آسیب وارد کند. دلیل اصلی این امر این است که بیشتر وزن بدن به قسمت وسط بدن وارد می شود. فشار در ستون فقرات می تواند به سایر ساختارهای دیگر بدن آسیب وارد کند و همین امر باعث ایجاد گزگز و بی حسی می شود و دائما احساس می کنید برخی از قسمت های بدن شما خواب رفته اند.

  کدام عادات شبانه می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند؟

آسیب به گردن
وقتی بر روی شکم می خوابید ممکن است بدن در حالت تعادل باشد. اما اگر سر خود را به طرف دیگر بچرخانید، همترازی سر و ستون فقرات شما خارج می شود و همین امر باعث بروز مشکلاتی در گردن می شود. باید بدانید مشکلات معده از اولین مشکلاتی هستند که در اثر خواب روی معده به وجود می آیند و همین امر می تواند توجه شما را از مشکلات و آسیب های دیگر منحرف سازد. این مشکل می تواند به حدی شدید باشد که سبب بروز دیسک گردن شود و اعصاب شما را تحریک کند.

آیا روی شکم خوابیدن باعث چاقی می شود؟
پاسخ به این سوال قطعا منفی است! مطالعاتی که تا بدینجا صورت گرفته اند هیچ گونه ارتباطی را میان چاقی و خوابیدن بر روی شکم نشان نداده اند. در نتیجه، شما نباید در مورد این موضوع نگرانی داشته باشید، اما این مدل خوابیدن آسیب های دیگری را در پی خواهد داشت.

عوارض خوابیدن روی شکم در بارداری
اگر در ماه های اولیه بارداری بر روی شکم خود بخوابید، مشکلی برای جنین به وجود نمی آید. اما از سه ماهه دوم بارداری این مدل خوابیدن می تواند به جنین فشار وارد کند. بهتر است بدانید این مدل خوابیدن باعث می شود جریان خون در بدن کاهش پیدا کند و همین موضوع سبب می شود خون و اکسیژن کافی به جنین نرسد. مطالعه ای پزشکی ۲۰۱۲ نشان می دهد که خوابیدن به پهلوی چپ هنگام بارداری می تواند جریان خون سالم را افزایش دهد و سطح اکسیژن مطلوب را برای شما و کودک فراهم کند.

  آیا می‌توان زمان را متوقف کرد؟

نکات مهم برای خوابید بر روی شکم
اگر تمام زندگی خود را روی شکم خوابیده اید و علیرغم هشدارها نمی توانید مدل خوابیدن خود را تغییر دهید، در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از عوارض احتمالی جلوگیری کنید:

از بالش نازک استفاده کنید؛ یا کلا بالش استفاده نکنید. هرچه بالش صاف تر باشد، سر و گردن شما زاویه کمتری دارد.

زیر لگن خود بالش بگذارید. اینکار به شما کمک می کند تا کمر در وضعیت خنثی تری قرار بگیرد و فشار کمتری به ستون فقرات وارد شود.

صبح ها به بدن خود کشش دهید. انجام حرکات کششی به شما کمک می کند تا بدنتان در یک راستا قرار گیرد و به عضلات خود را تقویت کنید. قبل از انجام حرکات کششی حتما خود را گرم کنید و ملایم باشید!

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان