• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • عوارض چربی شکم بر سلامتی بدن

عوارض چربی شکم بر سلامتی بدن

پیام جوان: به نقل از فرتاک، چربی شکمی هم چنین به عنوان چربی احشایی شناخته می‌شود چربی خطرناک «فعال» است که در اطراف اندام‌های حیاتی مانند کبد و روده ذخیره می‌شود. چربی اضافی شکم در صورت‌عدم کنترل می‌تواند منجر به مشکلات جدی برای سلامتی شود.

چربی تنها یک انبار برای ذخیره انرژی نیست. چربی منبع غدد درون ریز بسیار فعال است که هورمون ها، پروتئین‌های التهابی و اسیدهای چرب را تولید می‌کند و آن را به جریان خون ترشح می‌کند.

در ادامه به پنج نشانه مطمئن اشاره می‌شود که نشان می‌دهند چربی شکم به شما آسیب می‌رساند:

بروز افسردگی

نتایج مطالعات نشان می‌دهند که چربی شکم و افسردگی رابطه‌ای قوی با یکدیگر دارند. چاقی مرکزی (افزایش نسبت دور کمر به دور باسن) که معمولا به آن چاقی شکمی می‌گویند مسیر مهمی است که از طریق آن افسردگی در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نقش دارد. علائم افسردگی به وضوح با رسوب چربی احشایی که نوع چربی درگیر در بیماری است مرتبط بوده‌اند.

ابتلا به بیماری قلبی

بیماری قلبی یکی از ترسناک‌ترین پیامدهای چربی اضافی احشایی است. مطالعاتی که رابطه بین چربی شکمی و پیامدهای قلبی عروقی را بررسی کرده‌اند تایید می‌کنند که چربی احشایی یک خطر آشکار برای سلامتی است.

ایجاد بیماری در کبد

پژوهشگران هشدار می‌دهند که بیماری کبد با چربی شکم مرتبط است. برای افرادی که اضافه وزن دارند یا دچار چاقی هستند بهترین درمان برای استئاتوهپاتیت (کبد چرب) غیر الکلی کاهش وزن است. یک مطالعه برجسته نشان داد که از دست دادن ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند چربی کبد را کاهش دهد التهاب را برطرف کرده و به طور بالقوه باعث بهبود زخم‌ها شود.

  تأثیر قابل توجه پتوهای سنگین بر کیفیت خواب

بالا رفتن فشار خون

نتایج پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهند که چربی ذخیره شده در شکم شما می‌تواند با رگ‌های خونی معده به اصطلاح صحبت کند و توضیح دهد که چرا چربی اضافی شکم می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود. تصور می‌شود که این سیگنال‌های هورمونی یا گفتگو بین چربی و رگ‌های خونی در آن دسته از افرادی که فشار خون بالا دارند و افرادی که مبتلا به فشار خون بالا نیستند بسیار متفاوت است. برای آن که متوجه شویم چرا این چربی فشار خون را افزایش می‌دهد باید پیام‌های ارسالی را درک کنیم.

بروز دیابت

دیابت نوع ۲ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با چربی اضافی شکم است. مشخص شده افرادی که چربی بدن در شکم‌شان ذخیره می‌شود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های مزمن هستند اما این که چرا این اتفاق رخ می‌دهد نامشخص باقی مانده است. نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترشح چربی از چربی شکم در طول شب به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد که ممکن است یک سازوکار اولیه منجر به مقاومت به انسولین یعنی یک عامل خطر قوی برای ابتلا به دیابت نوع ۲ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان