• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • علی اکبر صالحی: الان ۵۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده داریم

علی اکبر صالحی: الان ۵۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده داریم

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی جمعه شب (۱۳ فروردین / ۲ آوریل) در گفت‌و‌گویی مستقیم با برخی کاربران شبکه اجتماعی صوتی کلاب هاوس شرکت کرد. او در این گفتوگو در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جدید ایران پس از خروج آمریکا از برجام گفت: «قرار بود براساس مصوبه مجلس در ظرف یک سال ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کنیم، الان به ۵۰ کیلوگرم رسیده‌ایم.»

اشاره او به مصوبه‌ای است که مجلس شورای اسلامی در آذرماه تصویب کرد و بر اساس یکی از بندهای آن دولت موظف شد در صورتی که آمریکا تحریم‌هایش علیه جمهوری اسلامی را لغو نکند، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تأسیسات فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند.

صالحی خود را از مدافعان این مصوبه مجلس دانست و گفت: «چگونه در صنعتی که فاتحه آن خوانده شده و وا داده شده است، در عرض سه ماه هزار سانتریفیوژ IR2m نصب می‌شود؟ چطور به زنجیره شاهد سانتریفیوژ IR6 رسیده‌ایم و چگونه می‌خواهیم هزار سانتریفیوژ IR6 در یک سال نصب کنیم؟»

او همچنین از تست سرد راکتور آب سنگین اراک تا شش ماه آینده خبر داد. بر پایه برجام نیروگاه اراک می‌بایست به گونه‌ای بازطراحی می‌شد که قادر به تولید پلوتونیوم به میزانی که در ساخت بمب اتمی کاربرد دارد نباشد.

اما مجلس در مصوبه خود سازمان انرژی اتمی ایران را موظف کرده تا راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را که به موجب برجام در حال بازطراحی و بهینه سازی است، “ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ تصویب این قانون از طریق احیای قلب راکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند”.

  فوتسال ایران سوم جهان و اول آسیا

صالحی تصریح کرد، بازسازی راکتور اراک به تایید پیشرفته‌ترین کشورهای هسته‌ای دنیا رسیده است. او در ادامه اظهار داشت: «ما در راکتور اراک با چین همکاری می‌کنیم و تمام طراحی‌هایی که انجام دادیم به تایید دوستان چینی رسیده است و در صنعت هسته‌ای همکاری نسبتا خوبی داریم و در چارچوب این سند ۲۵ ساله این همکاری‌ها گسترش خواهد یافت.»

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی تولید کیک زرد که قبل از برجام حدود پنج تن بود در سه سال اخیر به ۴۰ تن رسیده است. کیک زرد در فرایند غنی‌سازی اورانیوم به کار می‌رود و کاربرد آن در تهیه سوخت راکتور هسته‌ای است.

جمهوری اسلامی بر اساس برجام موظف شده بود، کیک زردی را که در جریان فعالیت‌های هسته‌ای تولید می‌شود، به خارج از ایران ارسال کند. این ترکیب می‌تواند در انرژی هسته‌ای و تسلیحات هسته‌ای نیز به کار رود.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان