• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه، از این رژیم غذایی غافل نشوید

برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه، از این رژیم غذایی غافل نشوید

پیام جوان: یک توصیه کلیدی برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه، نوشیدن مقدار زیادی آب در روز است.

به گزارش فرتاک، گروهی از محققان به منظور بررسی رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه، داده‌های پرسشنامه‌های تکمیل‌شده توسط بیماران مبتلا به سنگ کلیه بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ را مورد ارزیابی قرار دادند. پژوهشگران رژیم غذایی ۴۱۱ فردی که پیش از این اولین سنگ کلیه داشتند را با رژیم غذایی گروه کنترل که شامل ۳۸۴ نفر می‌شد را مقایسه کردند. در طی مدتی بیش از چهار سال پیگیری، ۷۳ بیمار در این مطالعه سنگ کلیه عودکننده داشتند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم و همچنین چند وعده لبنیات کم چرب روزانه برای دریافت کلسیم می‌تواند خطر بروز سنگ کلیه را کاهش دهد. همچنین، میوه‌ها و سبزیجات با پتاسیم بالا که می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود، شامل موز، پرتقال، گریپ‌فروت، زردآلو، قارچ، نخودفرنگی، خیار، کدو سبز، خربزه و طالبی می‌شود.

به گفته محققان، میزان پایین کلسیم و پتاسیم عود مجدد سنگ کلیه را پیش‌بینی می‌کند. یک توصیه کلیدی برای جلوگیری از سنگ کلیه مکرر، شامل نوشیدن مقدار زیادی آب، حدود ۹ لیوان آب، در روز می‌شود. متأسفانه افرادی که یک بار سنگ کلیه داشته‌اند، با حدود ۳۰ درصد احتمال تشکیل مجدد سنگ در عرض پنج سال روبه‌رو هستند. داشتن سنگ کلیه نه تنها یک تجربه بسیار دردناک است، بلکه با دیگر مشکلات سلامتی مانند بیماری مزمن کلیوی، پوکی استخوان و بیماری قلبی نیز مرتبط است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  چند توصیه برای حفظ سلامتی و تندرستی در دوران سالمندی

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان