• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • اگر غذای پرچرب می‌خورید نگران باشید

اگر غذای پرچرب می‌خورید نگران باشید

پیام جوان: یک مطالعه جدید روی موش ها نشان داد که رژیم های غذایی با چربی و قند بالا می تواند احتمال زوال عقل، افسردگی و اضطراب را افزایش دهد. کمتر کسی است که فست فود و غذاهای چرب را دوست نداشته باشد اما این غذاهای ارزان، در دسترس و فراوری شده که ما بیش از حد آن‌ها را مصرف می‌کنیم برای ما مضر است.

یک مطالعه جدید و جالب که به مدت ۳۰ هفته روی موش‌ها انجام شد، این فرضیه را تأیید کرد که رژیم‌های غذایی با چربی و قند بالا، می‌تواند احتمال زوال عقل، افسردگی و اضطراب را افزایش دهد.

ارتباط چاقی و سلامتی

لاریسا بوبروسکایا، عصب‌شناس و بیوشیمی‌دان دانشگاه استرالیای جنوبی می‌گوید: «چاقی و دیابت به سیستم عصبی مرکزی آسیب می‌رساند و اختلالات روانی و زوال شناختی را تشدید می‌کند. همه ما به خوبی می‌دانیم که چاقی مزمن و دیابت نوع ۲ اغلب با بیماری آلزایمر و بسیاری از بیماری های دیگر از جمله بیماری قلبی عروقی و اختلال عملکرد کلیوی همراه است.

علاوه بر این، چاقی و دیابت نوع ۲ با تشدید اختلالات روانی و شناختی، از جمله اختلالات خلقی، زوال شناختی و زوال عقل به طور فزاینده ای با اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی مرتبط هستند.در دنیایی که «بد غذا خوردن» به اشتباه به عنوان یک نقص اخلاقی تلقی می‌شود، این نوع یافته‌ها احتمالاً به کسی کمک نمی‌کند که عادات غذایی بهتری داشته باشد، اما می‌تواند ابزارهای بیشتری را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم برای سلامتی خودمان تلاش کنیم.»

رفتارهای اضطراب‌زا و آلزایمر

دو گروه موش به مدت ۳۰ هفته با رژیم غذایی معمولی یا پرچرب تغذیه شدند. با توجه به این که موش های آزمایشگاهی حدود ۱٫۵ سال عمر می‌کنند موش‌های کنترلی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌کردند و وزن بالایی داشتند عمرشان کاهش یافت. همچنین خطر بیشتری برای نشان دادن رفتارهای اضطراب‌زا داشتند و سطوح بالاتری از تاو را در مغز نشان دادند.

  چرا نباید از این رنگ نور برای چراغ خواب استفاده کرد؟

(تاو پروتئینی است که می‌تواند هیپرفسفریله شود و به «درهم‌تنیدگی تاو» تبدیل شود که نشانگر زیستی آلزایمر است)در موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند، مشکلات بسیاری مشاهده شد. آن‌ها حتی در برابر چاقی هم آسیب‌پذیرتر بودند،تحمل نداشتن در برابر گلوکزو مقاومت به انسولین داشتند، رفتارهای افسردگی و اضطراب بیشتری داشتند و مغزشان تاو بیشتری را به شکلی که باعث آلزایمر می‌شود نشان داد.

اگر غذای پرچرب می‌خورید نگران باشید

محققان می‌گویند: «نتایج ما نشان می دهد که رژیم غذایی پرچرب، مقاومت محیطی به انسولین را آسان می‌کند و تغییرات رفتار شناختی و آسیب شناسی تاو را در موش‌ها افزایش می دهد.»این نتایج را می‌توان به انسان هم تعمیم داد و برای افراد چاق اظهار نگرانی کرد.۴۲ درصد از بزرگ سالان آمریکایی چاق هستند و غذای پرچرب مصرف می‌کنند همچنین ۳۷ میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و این مسئله کمی نگران کننده به نظر می‌رسد.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید:«یافته های ما بر اهمیت پرداختن به اپیدمی جهانی چاقی تاکید می‌کند. ترکیبی از چاقی، سن و دیابت به احتمال زیاد منجر به کاهش توانایی های شناختی، بیماری آلزایمر و دیگر اختلالات سلامت روان در آینده خواهد شد.»
بنابراین اگر جزو افرادی هستید که غذای چرب می‌خورید، تحرک ندارید و مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید، باید نگران باشید،چون آلزایمر، اضطراب و افسردگی پشت در ایستاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان