• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • یکسان شدن نرخ مبادله بین یورو و دلار در بازار جهانی

یکسان شدن نرخ مبادله بین یورو و دلار در بازار جهانی

پیام جوان: به دنبال افزایش خطر وقوع رکود اقتصادی و سیاست‌های سختگیرانه‌ای که فدرال رزرو پیش گرفته این نگرانی وجود دارد که پس از سال‌ها یورو مغلوب دلار شود و سرمایه‌ها به سمت این اسکناس آمریکایی برود.

به گزارش اقتصاد آنلاین و به نقل از سی‌ ان ان درحال حاضر نرخ مبادله بین یورو و دلار طی ۲۰ سال گذشته تقریبا یکسان شده و نرخ برابری این دو اسکناس کمتر از یک سنت فاصله دارد.

یورو در بعد از ظهر دوشنبه حدود ۱.۰۰۴ دلار بود که از ابتدای سال حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است. ترس از رکود در سراسر قاره با تورم بالا و عدم اطمینان تامین انرژی ناشی از هجوم روسیه به اوکراین تشدید شده‌است.

اتحادیه اروپا که پیش از جنگ تقریباً ۴۰ درصد از گاز خود را از طریق خطوط لوله روسیه دریافت می‌کرد؛ تلاش می‌کند وابستگی خود را به نفت و گاز روسیه کاهش دهد. درعین حال، روسیه ارسال گاز به برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را مسدود کرده و به تازگی جریان ارسالی خط لوله Nord به آلمان را ۶۰ درصد کاهش داده‌است.

اکنون که بخش حیاتی زیرساخت واردات گاز در اروپا به علت تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده در ۱۰ روز گذشته بسته شده؛ مقامات آلمان از این موضوع نگران هستند که ممکن است فعالیت این بخش از سر گرفته نشود.

بحران انرژی در کنار یک رکود اقتصادی تردیدهایی را در مورد اینکه آیا بانک مرکزی اروپا می‌تواند به اندازه کافی سیاست‌های سختگیرانه لازم را برای پایین آوردن تورم اجرا کند، ایجاد کرده‌است. بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که این ماه برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ نرخ بهره را افزایش خواهد داد، چرا که نرخ تورم منطقه یورو در ۸.۶ % قرار دارد.

  دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: بانک مرکزی عراق مجوز انتقال دلار به ایران را ندارد

اما برخی می‌گویند که سرعت بانک مرکزی اروپا کم است و یک فرود سخت تورمی اجتناب‌ناپذیر است. آلمان هفته پیش اولین کسری تجاری خود را از سال ۱۹۹۱ ثبت کرد؛ همزمان که قیمت سوخت بالا رفته و هرج و مرج زنجیره تامین به طور قابل‌توجهی قیمت واردات را افزایش داده است.

استراتژیست‌های مبادلات ارز خارجی بانک ساکسو اخیرا نوشتند: با توجه به ماهیت صادرات آلمان که به قیمت کامودیتی‌ها حساس است؛ تصور این مساله دشوار است که تراز تجاری بتواند به طور قابل‌توجهی از امروز تا چند ماه آینده بهبود یابد. خصوصا که کاهش سرعت اقتصاد در منطقه یورو نیز پیش بینی شده است.

تحلیلگران می‌گویند: افزایش تهاجمی نرخ سود توسط بانک‌های مرکزی از جمله بانک مرکزی آمریکا همراه با کاهش سرعت رشد اقتصادی، فشار بر یورو را حفظ خواهد کرد؛ در حالی که سرمایه گذاران را به سمت دلار آمریکا به عنوان یک پناهگاه امن می‌فرستد.

بانک مرکزی آمریکا نیز درافزایش نرخ بهره به خوبی از اروپا پیشی گرفته‌ و نرخ‌ بهره را ۰٫۷۵درصد افزایش داده‌است و این امر نشان می‌دهد که در ماه پیش رو افزایش نرخ بیشتری نیز رخ خواهد داد.

جورج Saravelos، رئیس کمیته تحقیق FX George در یادداشتی در هفته گذشته هشدار داد که اگر اروپا و آمریکا وارد یک بحران اقتصادی شوند، دلار پناهگاه امن‌تری نیز خواهد بود.

او ادامه داد: اگر هم اروپا و هم آمریکا خود دچار رکود اقتصادی عمیق‌تری نیز شوند؛ در حالی که فدرال رزرو هنوز درحال افزایش نرخ بهره است می‌تواند خبر خوبی برای آمریکایی‌ها باشد که برنامه‌هایی برای بازدید از اروپا در تابستان امسال دارند؛ اما می‌تواند اخبار بدی برای ثبات جهانی اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

  قیمت دلار و یورو در بازار امروز تهران - ۳۱ فروردین

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان