• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • بیماری‌های تهدید کننده برای هر گروه خونی

بیماری‌های تهدید کننده برای هر گروه خونی

پیام جوان: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابتلا به بعضی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها در بعضی از گروه‌های خونی بیشتر است.

به گزارش فرتاک، گروه‌های خونی، روشی برای تقسیم‌بندی خون بر پایه وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های موروثی خاص روی سطح گلبول‌های قرمز خون است. بر این اساس، خون انسان‌ها به چهار دسته A ،B AB و O و طبق تقسیم‌بندی دیگری به گروه‌های مثبت و منفی تقسیم می‌شود. گروه خونی افراد می‌تواند بعضی از خصوصیات رفتاری و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را تا حد زیادی مشخص کند. در ادامه به بررسی بیماری‌های تهدید کننده هر گروه خونی می‌پردازیم:

بیماری‌های قلبی
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری قلبی در بین افرادی با گروه خونی O، بسیار کمتر از دیگران است. متخصصان هنوز دلیل قطعی این اتفاق را نمی‌دانند، اما برخی از آن‌ها معتقد هستند که دیگر گروه‌های خونی دارای کلسترول بالا و پروتئین مرتبط با لخته شدن خون هستند بنابراین همه گروه‌های خونی به جز گروه خونی O در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی هستند.

سرطان لوزالمعده
خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در بین افرادی با گروه خونی A ،B و AB بیشتر از دیگران است. دانشمندان معتقد هستند که مولکول‌های موجود در گلبول‌های قرمز گروه‌های خونی A و B به رشد نوعی باکتری خاص به نام هلیکوبامتر پیلوری در روده کمک می‌کند بنابراین این افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به سرطان لوزالمعده قرار دارند.

سرطان معده
گروه‌های خونی A ،B و AB بیشتر از گروه خونی O، در معرض ابتلا به سرطان معده قرار دارند که از این میان، گروه خونی A بیشتر از بقیه گروه‌ها در معرض ابتلا به این بیماری است. محققان معتقد هستند از آنجایی که عفونت هیلکوباکتر پیلوری بیشتر در بدن افرادی با گروه خونی A وجود دارد، خطر ابتلا به سرطان معده در این افراد بیشتر است. هبلکوباکتر پیلوری، یک باکتری مارپیچی است که در معده وجود دارد و باعث التهاب و زخم آن می‌شود.

  بلومبرگ: ایران با نرخ فعلی واکسیناسیون کرونا ۱۰ سال دیگر به ایمنی جمعی می‌رسد

استرس
کورتیزول یکی از هورمون‌های اصلی بدن انسان است که با ترشح از غده آدرنالین یا غدد فوق کلیوی، سبب ایجاد استرس در انسان می‌شود بنابراین به کورتیزول، هورمون استرس نیز گفته می‌شود. این هورمون در بدن افرادی با گروه خونی A بیشتر از دیگران ترشح می‌شود بنابراین آنها استرس و اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. پزشکان به این گروه از افراد توصیه کرده‌اند که با ورزش کردن، استرس خود را کاهش دهند.

لخته خون
ترومبو آمبولی وریدی (VTE) زمانی رخ می‌دهد که خون فرد در سیاهرگ عمقی مانند رگ‌های پا لخته شود. گاهی این لخته‌ها به ریه راه پیدا می‌کند و باعث بروز آسیب‌های جدی می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمال رخ دادن این اتفاق در بین افرادی با گروه خونی A ،B و AB بیشتر از دیگران است.

بیماری مالاریا
مالاریا بیماری خطرناکی است که توسط انگل‌های گوناگون به وجود می‌آید. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند و ۶۰۰ هزار نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که گروه خونی آن‌ها O است، از ابتلا به بیماری مالاریا مصون هستند زیرا انگلی که باعث بروز بیماری مالاریا می‌شود نمی‌تواند به سلول‌های خونی نوع O متصل شود.

دیابت نوع دوم
معمولاً افرادی با گروه خونی A و B بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که گروه خونی آن‌ها B است ۳۰ درصد بیشتر از افرادی با گروه خونی O در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند.

  راهکارهایی برای حفظ سلامت و تقویت عضله قلب

سکته مغزی
سکته مغزی معمولاً در بین افرادی با گروه خونی AB بیشتر از سایر افراد رخ می‌دهد. متخصصان معتقد هستند که دلیل این اتفاق، بالا بودن احتمال لخته شدن خون در بین افرادی با این گروه خونی است. پس از آن دارندگان گروه خونی A و B بیشتر از افرادی با گروه خونی O در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار دارند.

اختلالات حافظه
نتایج مطالعات نشان می‌دهد که گروه خونی بیشتر افرادی که از اختلالات حافظه رنج می‌برند AB است، بنابراین این گروه از بیشتر از سایر گروه‌های خونی در معرض ابتلا به مشکلات حافظه قرار دارند. پژوهشگران دلیل این مسئله را وجود نوعی پروتئین انعقادی در این گروه می‌دانند که به عنوان فاکتورهای انعقادی VIII شناخته شده‌اند و ممکن است جریان خون به مغز را کاهش دهند.

طول عمر
متخصصان باور دارند که طول عمر افرادی با گروه خونی O بیشتر از دیگران است. پایین بودن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در این گروه از افراد می‌تواند دلیل طول عمر بالاتر آن‌ها باشد. البته این موضوع بدان معنا نیست که افراد دارای گروه خونی غیر از O باید همواره نگران باشند، زیرا به گفته متخصصان، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و طول عمر تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله ورزش و سلامت عمومی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان