• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • این نوشیدنی ها برای رفلاکس معده مناسب هستند

این نوشیدنی ها برای رفلاکس معده مناسب هستند

پیام جوان: رفلاکس اسید و بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) می توانند باعث حرکت اسید معده به مری شوند. این ممکن است منجر به علائم ناراحت کننده مانند سوزش سر دل و برگشت اسید شود.

به گزارش فرتاک، اگر رفلاکس اسید یا رفلاکس معده دارید برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند علائم شما را بدتر کنند.

علائم رفلاکس اسید و رفلاکس معده می تواند شامل موارد زیر باشد:

سوزش سردل
سرفه کردن
حالت تهوع
آروغ زدن
گلو درد
گرفتگی صدا

اصطلاحات رفلاکس اسید و رفلاکس معده اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند اما معانی متفاوتی دارند. رفلاکس اسید به علائمی اشاره دارد که گهگاه رخ می دهد در حالی که رفلاکس معده به عنوان علائم مزمن رفلاکس اسید تعریف می شود.

اگر اسفنکتر تحتانی مری ضعیف یا ناکارآمد داشته باشید که به اسید معده اجازه می‌ دهد به سمت عقب به مری برود، رفلاکس اسید ایجاد می شود. با گذشت زمان رفلاکس معده درمان نشده می تواند باعث التهاب یا آسیب در مری شود.

بهترین نوشیدنی ها برای رفلاکس معده کدامند؟
برخی از نوشیدنی ها ممکن است علائم رفلاکس اسید را تشدید کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است به تسکین علائمی که شما تجربه می کنید کمک کنند.

سعی کنید به جای نوشیدن سریع مایعات آن ها را جرعه جرعه بنوشید. این می تواند به جلوگیری از علائم رفلاکس اسید کمک کند.

طبق یک مطالعه موردی در سال ۲۰۱۹ جرعه جرعه های مکرر آب می تواند به پاکسازی اسید از مری کمک کند.

نوشیدنی هایی مانند قهوه، نوشابه و آبمیوه های اسیدی ممکن است خطر یا شدت علائم رفلاکس معده را افزایش دهند. گزینه های زیادی وجود دارد که احتمالا رفلاکس معده را تحریک نمی کنند و حتی ممکن است به کاهش علائم کمک کند؛

دمنوش های گیاهی
دمنوش های گیاهی می توانند به بهبود هضم و تسکین مشکلات معده مانند گاز و حالت تهوع کمک کنند.

سعی کنید از داروهای گیاهی استفاده کنید که ممکن است علائم رفلاکس معده را تسکین دهند مانند:

بابونه
شیرین بیان
زنجبیل
ریشه گل ختمی

شیرین بیان می تواند به افزایش پوشش مخاطی مری و کاهش اثرات اسید معده کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که یک فرمول گیاهی شامل شیرین بیان دگلیسیریزینه شده به طور مداوم بهتر از آنتی اسیدهای معمولی علائم رفلاکس معده را تسکین می دهد.

بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ دمنوش زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به تسکین حالت تهوع کمک کند.

با این حال جا برای تحقیقات بیشتر برای تایید اثربخشی دمنوش های گیاهی از جمله رازیانه، ریشه گل ختمی و چای پاپایا وجود دارد.

هنگام استفاده از گیاهان خشک به عنوان دمنوش توصیه می شود از ۱ قاشق چای خوری آن ها در هر ۱ فنجان آب گرم استفاده کنید.

برگ ها یا گل ها را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب بریزید و بگذارید دم بکشد، اگر از ریشه استفاده می کنید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دم کنید. برای بهترین نتیجه می توانید ۲ تا ۴ فنجان در روز بنوشید.

با این حال ممکن است بخواهید از مصرف دمنوش نعناع پرهیز کنید زیرا نعناع در واقع می تواند علائم رفلاکس اسید را در برخی افراد ایجاد کند.

  دلیل مزه بد دهان چیست؟

همچنین مهم است که بدانید برخی از گیاهان می توانند با داروهای تجویزی خاصی تداخل داشته باشند بنابراین قبل از امتحان هر گونه داروهای گیاهی جدید با پزشک مشورت کنید.

شیرهای گیاهی
برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا کسانی که با مصرف لبنیات علائم رفلاکس اسید را افزایش می دهند، شیر گیاهی می تواند جایگزین خوبی باشد. انواع مختلفی از این محصولات موجود است از جمله:

شیر سویا
شیر کتان
شیر بادام هندی
شیر نارگیل
شیر جو دوسر
شیر بادام

شیر سویا و سایر شیرهای گیاهی در مقایسه با اکثر لبنیات دارای محتوای چربی کمتری هستند که آن ها را به انتخاب ایمن تری برای افراد مبتلا به رفلاکس معده تبدیل می کند.

کاراگینان یک افزودنی رایج در بسیاری از نوشیدنی های غیر لبنی است. توجه به این نکته مهم است که کاراگینان با علائم گوارشی مانند نفخ، سندرم روده تحریک پذیر و التهاب مرتبط است.

یک منبع قابل اعتماد در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که به دلیل عدم قطعیت، این افزودنی باید دوباره ارزیابی شود تا مشخص شود که آیا با خطرات سلامتی مرتبط هست یا خیر.

ممکن است بخواهید برچسب های مواد تشکیل دهنده شیر گیاهی خود را بررسی کنید زیرا در صورت ابتلا به رفلاکس معده بهتر است از مصرف این افزودنی اجتناب کنید.

شیر کم چرب یا بدون چربی
هضم شیر گاو برای برخی افراد سخت است. شیر کامل می تواند حاوی مقدار قابل توجهی چربی باشد.

بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ مصرف شیر گاو پرچرب و سایر غذاهای پرچرب ممکن است اسفنکتر تحتانی مری را شل کند که می تواند علائم رفلاکس معده را ایجاد کرده یا آن ها را بدتر کند.

همان بررسی نشان داد که چربی ها همچنین ممکن است تحرک معده را کاهش دهند که ممکن است غذاهای پرچرب را مدت بیشتری در معده شما نگه دارد.

اگر می‌ خواهید محصولات شیر ​​گاو را در رژیم غذایی خود بگنجانید شیری را با محتوای چربی کمتر انتخاب کنید.

آبمیوه ها
آبمیوه های مرکبات و سایر نوشیدنی ها مانند آب آناناس و آب سیب می توانند بسیار اسیدی باشند و ممکن است علائم رفلاکس اسید را ایجاد کنند.

آبمیوه هایی که اسیدیته کمتری دارند در بیشتر افراد به احتمال زیاد باعث ایجاد علائم رفلاکس معده نمی شوند. نمونه هایی از آبمیوه های با اسیدیته پایین عبارتند از:

آب هویج
آب آلوئه ورا
آب کلم

آبمیوه های تازه با اسیدیته کمتر مانند چغندر، هندوانه، اسفناج، خیار یا گلابی.

از آنجایی که غذاهای حاوی گوجه فرنگی می توانند علائم رفلاکس را ایجاد کنند، اجتناب از آب گوجه فرنگی نیز ممکن است علائم رفلاکس معده را کاهش دهد.

اسموتی ها
اسموتی ها روشی محبوب برای گنجاندن ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر در رژیم غذایی شما هستند. آن ها همچنین یک گزینه استثنایی برای افراد مبتلا به رفلاکس معده هستند.

هنگام تهیه اسموتی از همان میوه هایی با اسیدیته کم مانند هندوانه و گلابی استفاده کنید. همچنین سعی کنید سبزیجات سبز رنگی مانند اسفناج یا کلم کیل را برای مواد مغذی بیشتر و مزایای کاهش رفلاکس معده اضافه کنید.

آب
pH اکثر آب ها خنثی یا ۷٫۰ است که می تواند pH معده را به طور ملایم افزایش دهد. آب همچنین می تواند به هضم و حرکت غذا از معده و روده کوچک شما کمک کند، این ممکن است به کاهش علائم رفلاکس اسید کمک کند.

  چه عواملی باعث بروز موخوره و تشدید آن می شوند؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که نوشیدن آب قلیایی الکترولیز شده ممکن است به کاهش علائم گوارشی مانند رفلاکس اسید کمک کند. این آب دارای PH اصلاح شده است که ممکن است به خنثی کردن اسید معده کمک کند.

اگرچه این بسیار غیر معمول است اما زیاده روی در مصرف آب می تواند تعادل مواد معدنی را در بدن شما مختل کند که احتمال رفلاکس اسید را افزایش می دهد. در صورت داشتن هر گونه نگرانی یک پزشک یا متخصص تغذیه می‌ تواند به شما در رفع نیازهای هیدراتاسیون کمک کند.

آب نارگیل
آب نارگیل شیرین نشده می تواند گزینه عالی دیگری برای افراد مبتلا به رفلاکس اسید یا بیماری رفلاکس معده باشد. این نوشیدنی منبع خوبی از الکترولیت های مفید مانند پتاسیم است، همچنین تعادل pH را در بدن تقویت می کند که برای مدیریت رفلاکس اسید بسیار مهم است.

نمونه هایی از آبمیوه هایی که افراد مبتلا به رفلاکس معده باید از آن ها اجتناب کنند عبارتند از :

آبمیوه های خاص
آب مرکبات و گوجه فرنگی بسیار اسیدی هستند و می توانند رفلاکس اسید را تشدید کنند.
آب لیموترش
آب پرتقال
آب نارنگی
آب گریپ فروت
آب گوجه فرنگی

سیتریک اسید که به طور طبیعی در مرکبات وجود دارد به عنوان تحریک کننده مری شناخته شده است. در حالی که معده برای مقاومت در برابر غذاهای با اسیدیته بالاتر ساخته شده است مری اینطور نیست.

اگر رفلاکس اسید دارید، غذاهای حاوی سیتریک اسید ممکن است دوباره وارد مری شده و آن را تحریک کنند یا باعث آسیب شوند.

هنگام خرید آبمیوه میزان سیتریک اسید را در مواد ذکر شده بررسی کنید زیرا گاهی اوقات به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.

شاید بهتر باشد از محصولات تهیه شده با سیتریک اسید برای کاهش احتمال علائم رفلاکس معده اجتناب کنید.

قهوه
یک فنجان قهوه صبحگاهی برای بسیاری یک عادت روزانه است اما ممکن است برای کسانی که رفلاکس معده دارند باعث تشدید علائم شود. قهوه می تواند ترشح اسید معده را افزایش دهد و احتمال افزایش آن را به سمت مری افزایش دهد، این منجر به تشدید علائم رفلاکس اسید می شود.

هر چه بیشتر قهوه بنوشید علائم شما تشدید می شود. سایر نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه ها یا چای های کافئین دار می توانند اثرات مشابهی داشته باشند و باید تا حد امکان از مصرف آن ها اجتناب شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ تایید کرد که مصرف این نوشیدنی های کافئین دار در مقایسه با مصرف سایر نوشیدنی ها با افزایش علائم رفلاکس معده مرتبط است.

رفلاکس معده در دوران بارداری
برخی از افرادی که قبلا هرگز رفلاکس معده را تجربه نکرده‌ اند ممکن است علائم رفلاکس معده یا سوزش سر دل را در دوران بارداری تجربه کنند. این نسبتا رایج است و علائم رفلاکس معده در بسیاری از افراد پس از پایان بارداری کاهش یافته یا دیگر هیچ علائمی ندارند.

داشتن یک دفترچه غذایی برای کمک به نظارت بر این که کدام غذاها علائم شما را تشدید می کند، می تواند به شما کمک کند تا از غذاهای محرک شناخته شده در دوران بارداری خودداری کنید.

  ارتباط بین از دست دادن نورون‌ها و خواب آلودگی در بیماران آلزایمری

درمان رفلاکس معده
اگر بیماری رفلاکس معده یا رفلاکس اسید شما به تغییرات رژیم غذایی پاسخ نداده است سایر درمان ها و داروها ممکن است آن را تسکین دهند.

شاید بهتر باشد برای رفلاکس اسید با پزشک تماس بگیرید به خصوص اگر عود کننده باشد. آن ها می توانند یک برنامه درمانی متناسب با علائم شما تجویز کنند و هر گونه مشکل مرتبط را آزمایش کنند.

الکل
الکل می تواند بر رفلاکس اسید تاثیر منفی بگذارد. مشروبات الکلی به احتمال زیاد شرایط رفلاکس معده را به سرعت تشدید می کند.

مصرف زیاد الکل ممکن است یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری رفلاکس معده باشد و می تواند باعث آسیب مخاطی در معده و مری شود.

یک متاآنالیز از مطالعات مشاهده‌ ای مختلف نشان داد که بین مصرف الکل و خطر ابتلا به رفلاکس معده ارتباط معنی‌ داری وجود دارد.

اگر رفلاکس معده دارید بهتر است از مصرف الکل خودداری کنید.

با این حال اگر قصد نوشیدن نوشیدنی های الکلی را دارید چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش علائم انجام دهید؛ نوشیدن در حد اعتدال، هیدراته ماندن و پرهیز از نوشیدنی‌ های اسیدی یا گازدار.

درمان های بدون نسخه (OTC) برای رفلاکس اسید می تواند شامل موارد زیر باشد:

استفاده موقت از آنتی اسیدهایی مانند کربنات کلسیم
مهارکننده های پمپ پروتون مانند امپرازول یا لانزوپرازول
مسدود کننده های گیرنده H2 مانند فاموتیدین
شیرین بیان دگلیسیریزه شده

داروهای تجویزی برای رفلاکس اسید می تواند شامل موارد زیر باشد:

مهارکننده های پمپ پروتون
مسدود کننده های گیرنده H2 قوی

در موارد شدید جراحی ممکن است یک گزینه باشد که می تواند به تقویت یا تقویت اسفنکتر تحتانی مری کمک کند. یک پزشک می تواند به شما در تصمیم گیری و انتخاب مسیر صحیح مراقبت برای نیازهای فردی شما کمک کند.

نکات زیر می تواند به جلوگیری از علائم رفلاکس معده کمک کند:

از حذف صبحانه یا ناهار که می تواند منجر به پرخوری و پرنوشی در اواخر روز شود، خودداری کنید.

از خوردن تنقلات یا نوشیدنی‌ هایی که ممکن است باعث سوزش سر دل هنگام خواب شوند اجتناب کنید. این شامل نوشیدنی های گازدار و کافئین دار می شود.

در حین و بعد از خوردن یا آشامیدن نخوابید. ممکن است لازم باشد حداقل ۳ ساعت قبل از خواب از خوردن غذا خودداری کنید.

غذاهای تند و سرخ شده را کاهش داده یا حذف کنید.

سر تخت خود را بالا بیاورید تا نیروی جاذبه به جلوگیری از نفوذ اسید به مری در هنگام خواب کمک کند.

نوشیدنی ها را به آرامی میل کنید.

بسیاری از مردم با رفلاکس معده زندگی می کنند اما مهم است توجه داشته باشیم که واکنش هر فردی به رژیم غذایی متفاوت است.

ممکن است برای یافتن آنچه برای شما مفید است کمی آزمون و خطا نیاز باشد اما با تمرین عادات نوشیدنی سالم و توجه به نحوه واکنش سیستم شما به غذاها و نوشیدنی های خاص می توانید علائم رفلاکس خود را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان