• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ارتباط بین محصولات لبنی کم چرب و کاهش خطر بیماری قلبی

ارتباط بین محصولات لبنی کم چرب و کاهش خطر بیماری قلبی

پیام جوان: متخصصان سلامت معمولا استفاده از محصولات لبنی کم چرب را به منظور محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع شده و کاهش خطر بیماری قلبی توصیه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این حال بازبینی مطالعات پیشین نشان می دهد به دلیل اینکه لبنیات و گوشت دارای اسیدهای چرب متفاوتی هستند، چربی اشباع شده موجود در لبنیات ممکن است همانند چربی اشباع شده حاصل از گوشت، اثرات مضری بر سلامت قلب نداشته باشد.

برخلاف گوشت که دارای اسیدهای چرب با زنجیره بلند است، لبنیات دارای نسبت بیشتری از اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و متوسط هستند. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و متوسط ​​تأثیر متفاوتی بر سلامت قلب دارند و حتی ممکن است فوایدی نیز داشته باشند.

برای مثال محصولات تخمیر شده مانند ماست و کفیر (کِ‍فیر، نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه‌های کفیر است که سرمنشأ آن کوه‌های قفقاز در روسیه می‌باشد) حاوی پروبیوتیک هستند که میکروارگانیسم های مفیدی بوده و فواید سلامتی دارند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف آنها با کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی نیز مرتبط است.

به گزارش “هلث لاین”، با این وجود هیچ شواهد قطعی و ثابت‌شده‌ای در مورد اینکه آیا چربی لبنیات به سلامت قلب کمک می کند یا برای آن مضر است، وجود ندارد و متخصصان در این زمینه اختلاف نظرهایی دارند.

علاوه بر این بخشی از مطالعات تغذیه‌ای نیز حاکی از آن است که همه محصولات لبنی به لحاظ تاثیرگذاری روی قلب و عروق برابر نیستند و بنابر لازم است افراد با توجه به شرایط جسمی خود اطلاعات بیشتری نسبت به تاثیر انواع مختلف مواد لبنی بر سلامت قلب کسب کنند.

  عوارض خروج از ایران برای سال جدید اعلام شد

به عنوان نمونه، انجمن قلب استرالیا در مقاله‌ای تاکید کرده است که شیر، ماست و پنیری که طعم‌دار نشده می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب باشد.

در واقع تحقیقات در مورد لبنیات نتایج پیچیده ای را به همراه داشته است. به طور کلی شیر، ماست و پنیر (بدون طعم) تأثیر “خنثی” بر سلامت قلب شما دارند به این معنی که این غذاها خطر بیماری قلبی را افزایش یا کاهش نمی‌دهند.

اما در عین حال مصرف کره، خامه و بستنی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب توصیه نمی‌شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان