• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • وزیر کشور بریتانیا حکم استرداد جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس به آمریکا را امضا کرد

وزیر کشور بریتانیا حکم استرداد جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس به آمریکا را امضا کرد

پیام جوان: به گزارش دوچه وله، پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا روز جمعه ۱۷ ژوئن حکم استرداد جولیان آسانژ به آمریکا را امضا کرد. حکم استرداد موسس ویکی‌لیکس از سوی دادگاه وست منیستر صادر شده بود.

وکلای این روزنامه‌نگار افشاگر در اعتراض به حکم اعلام کرده‌ بودند که در صورت موافقت وزیر کشور بریتانیا با این استرداد، نسبت به این تصمیم تقاضای فرجام خواهند داد.

به گفته حامیان آسانژ روند قانونی پرونده او همچنان باز است. ویکی لیکس هم بلافاصله پس از تصمیم پاتل اعلام کرد که به حکم استرداد آسانژ اعتراض خواهد کرد.

سیستم قضائی آمریکا می‌خواهد این روزنامه‌نگار ۵۰ ساله استرالیایی را به اتهام جاسوسی محاکمه کند. در صورت محکومیت جولیان آسانژ به ۱۷۵ سال زندان محکوم خواهد شد. او متهم است با همراهی سرباز آمریکایی، چلسی منینگ مطالب محرمانه عملیات نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و افغانستان را به سرقت برده و منتشر کرده است.

حامیان جولیان آسانژ او را یک روزنامه‌نگار تحقیقی می‌دانند که جنایات جنگی را افشا کرده و اکنون در فرآیندی با انگیزه‌های سیاسی قرار است درس عبرتی برای دیگران شود.

اسناد منتشر شده توسط ویکی‌لیکس شامل اطلاعاتی در مورد کشتار غیرنظامیان و بدرفتاری با زندانیان توسط سربازان آمریکایی است.

دستگیری، دادگاهی و استرداد آسانژ

آسانژ در سال ۲۰۱۱ در لندن بازداشت شد. آمریکا از دولت بریتانیا خواست او را به این کشور تحویل دهد. او در ۲۰۱۲ به سفارت اکوادر در لندن پناهنده شد. درآوریل ۲۰۱۹ پلیس بریتانیا در پی لغو پناهندگی او از سوی کشور اکوادور، وارد سفارت این کشور در لندن شد و او را بازداشت کرد.

  In pictures: May Day celebrated around the world

دادگاه وست منیستر لندن آوریل ۲۰۲۲ حکم استرداد موسس ویکی‌لیکس به آمریکا را صادر کرده است و این حکم اکنون توسط وزیر کشور بریتانیا امضا شده است.

ژانویه ۲۰۲۱، دستگاه قضایی بریتانیا درخواست آمریکا برای استرداد این شهروند استرالیایی را با استناد به شرایط جسمی و روحی او رد کرده بود. قاضی دادگاه به این نتیجه رسیده بود که تحویل آسانژ به دستگاه قضایی آمریکا ممکن است به خودکشی او منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان