• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • اثر نرخ توافقی دلار بر بازار ارز: قیمت دلار ریزش کرد

اثر نرخ توافقی دلار بر بازار ارز: قیمت دلار ریزش کرد

به گزارش اقتصادنیوز، افت قیمت دلار ادامه پیدا کرده، اما قیمت سکه ظاهرا روحیه خود را بیشتر از دلار از دست داده و با ریزش روبرو شده است.سوال این است که دلار بیشتر مستعد افت قیمت است یا سکه؟

قیمت دلار ریزش کرد
طی ۳ روز، نرخ دلار در بازار تهران ۱۶۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد؛ دیروز برخی منابع از جمله خبرگزاری فارس اعلام کردند که نرخ دلار تهران تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان پایین آمده، هر چند نتوانسته در این سطح دوام بیاورد.

برخی تاکید داشتند ریشه این کاهش را باید در بازار هرات جست و جو کرد که در آن نرخ به کانال ۳۰ هزار تومان عقب نشینی کرده است. افت نرخ ها در هرات، بیشتر از تهران و سلیمانیه بوده است.

مقاومت دلار هرات شکست
بنا به گزارش اکوایران، در این چند روز هرات در مقابل کاهش بیشتر مقاومت نشان داد، اما دیروز بیشتر از تهران و سلیمانیه ریخت. اگه دلار تهران با معادل درهم مقایسه شود، نسبت به نرخ برابری این ارز در حدود هزار تومان ارزانتر است.

نرخ کوتاژی درهم معروف تر از قبل شده، و مشتریانش در حال افزایش هستند. نرخ کوتاژی بالاتر از نرخ نیما است، اما نسبت به بازار ارزانتر است، به همین دلیل واردکننده دنبال این ارز است.

صف بلند مسافران مقابل صرافی ها
در سمت رسمی بازار؛ اگه شما مسافر یا دانشجو هستید و قصد مهاجرت دارید، می توانید با ۲۷ هزار و ۵۶۰ تومان صاحب یک دلار شوید! هنوز فاصله این نرخ با بازار آزاد به حدی است که صف های طویلی را مقابل صرافی ها شکل داده است، حتی اگه واقعا هم دانشجو یا مسافر نباشید، این نرخ تحریک کننده حضور در بازار ارز است. به همین دلیل کارشناسان بارها تاکید داشته اند که بانک مرکزی این اختلاف نرخ را باید از بین ببرد.

  قیمت دلار و یورو در صرافی‌های ایران - شنبه ۲۹ آبان

اثر نرخ توافقی دلار بر بازار ارز
با ظهور نرخ توافقی دلار که حاصل معامله صرافان با صادرکننده ها بدون سقف قیمتی است عرضه در بازار رشد کرده، زیرا این نرخ مماس به بازار آزاد است. دیروز صرافی ها، نرخ دلار سهمیه ای را ۳۱ و ۵۰۰ تومان اعلام کردند. با این نرخ خرید دلار سهمیه ای با کارت ملی چندان سودی نخواهد داشت اما همین تزریق از بالا، موج کاهشی در بازار ارز را در روزهای اخیر شکل داده است.

صرافان اعتقاد دارند تمام دلار توافقی که از صادرکننده خریده بودند را به فروش رساندند. نرخ خرید صرافان از صادرکننده ها ۳۱,۲۵۰ تومان بوده است.

در بازار سکه اما شاهد یک ریزش اساسی هستیم. سکه نسبت به یکشنبه بیش از ۱۰ درصد از ارزش خودش را از دست داده است. در اتحادیه طلا، نرخ سکه تمام ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

سکه رفاه بالاتر از سکه بازار و اتحادیه، روی ۱۵ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان معامله شد و در نهایت در بازار، نرخ سکه ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

در حال حاضر حباب سکه از ۲ میلیون تومان عقب نشینی کرده و به یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسیده است. رشد اونس و ریزش شدید سکه این اتفاق را رقم زده است. در بازار سکه، شکاف شدید نرخ خرید و فروش بالا رفت. خرید سکه در کانال ۱۴ است و فروش در کانال ۱۵ و در سطح ۱۵,۲۰۰ تا ۱۵,۲۵۰!

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان