• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • این عادات می تواند به شدت برای کبد مضر باشد

این عادات می تواند به شدت برای کبد مضر باشد

پیام جوان: کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن است که اگر سالم نباشد مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می شود بنابراین باید با ترک عادات مضر برای کبد، از این عضو مهم مراقبت کنید.

به گزارش فرتاک، مواد شیمیایی موجود در سیگار به کبد می رسد و باعث ایجاد فشار اکسیداتیو می شود و رادیکال های آزاد را تولید می کند که به سلول های کبد آسیب وارد می کند. همچنین ممکن است یک زخم را در کبد به وجود بیاورد.

مصرف مواد مخدر
مصرف الکل توانایی کبد برای از بین بردن سموم بدن را می گیرد و باعث می شود که تمرکز کافی نداشته باشد، زیرا همه تمرکز آن صرف جلوگیری از تبدیل شدن الکل به سم می شود و از انجام اقدامات مهم دیگر باز می ماند و همین باعث ایجاد بیماری کبد چرب و التهاب می شود.

مصرف زیاد دارو
مصرف دارو ها به مقدار زیاد به تدریج به کبد آسیب وارد می کند و نارسایی کبد را تشدید می کند. مقدار زیاد استامینوفن که گاهی اوقات بدون تجویز پزشک توسط افراد مصرف می شود، باعث آسیب دیدگی کبد می شود؛ مخصوصاً اگر چند روز پشت سر هم مصرف گردد.

رژیم غذایی ناسالم
دوری از غذاهای چرب و مصرف میوه و سبزیجات می تواند کبد شما را سالم نگه دارد. پس برای جلوگیری از آن سعی کنید از منبع بتاکاروتن، ویتامین c، ویتامین e، زینک و سلنیوم استفاده کنید که کبد شما را سالم نگه می دارد. غذا های صنعتی حاوی نگهدارنده ها و شیرین کننده های مصنوعی وضعیت را بدتر می کند.

  ۱۳ هزار و ۳۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران

چاقی و سوء تغذیه
عادات مربوط به غذا خوردن، سلامت کبد را به طور مستقیم نشانه می گیرد. مصرف زیاد مواد غذایی غلط، عامل ایجاد و تجمع چربی در کبد می شود. تجمع چربی ها التهابات و آسیب کبد را به وجود می آورد.

مصرف زیاد مکمل ها
مکمل های رژیمی و بعضی از گیاهان هستند که برای کبد در مقدار زیاد آسیب ایجاد می کنند. به عنوان مثال ممکن است فرد به دلیل اوردوز در ویتامین آ به کبد خود آسیب وارد کند.

بی خوابی
بدن ما معمولاً در طول خواب سم زدایی و ترمیم می شود و در نتیجه کمبود خواب باعث ایجاد فشار اکسیداتیو به کبد می شود بنابراین سعی کنید حداقل ۸ ساعت خواب با کیفیت شبانه داشته باشید.

واکسن نزدن
هپاتیت یکی از بیماری هایی است که کبد را نشانه می گیرد اگر برای هپاتیت واکسن نزده باشید، پس در معرض خطر آسیب دیدگی کبد هستید. سلامت کبد برای عملکرد طبیعی بدن بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید اولویت زندگی شما یک سبک زندگی سالم باشد.

مصرف آب به مقدار کم
آب به بدن شما کمک می کند تا به اندازه کافی سم زدایی داشته باشد. کم آبی باعث می شود که بدن که ۷۵ درصد از آب تشکیل شده است دچار مشکل شود. کبد به مقدار مشخصی از مایعات نیاز دارد تا بتواند به خوبی کار کند. ننوشیدن آب باعث ایجاد مشکلات کبدی خواهد شد. مصرف آب به کبد کمک می کند این کم آبی را جبران کند. در نتیجه خطر بیماری کاهش پیدا می کند.

وزن بالا
اگر وزن شما سنگین تر از حالت ایده آل باشد، یعنی بافت سلول های چربی شما دچار مشکل است و پروتئین های سمی در بدنتان آزاد می شود که به بافت کبد آسیب وارد می کند. چاقی همچنین به دلیل مصرف الکل هم اتفاق می افتد و فرد را در معرض خطر سرطان کبد قرار می دهد.

  روش هایی برای از بین بردن جوش‌های زیر پوستی

مصرف شام سنگین
کبد کار اصلی خود را هنگام شب انجام می دهد. مصرف برنج و غذای سنگین در یک دقیقه قبل از خواب، باعث فشار زیاد به کبد و آسیب به آن می شود بنابراین باید مراقب باشید خیلی شام سنگین مصرف نکنید. برای محافظت از کبد همچنین می توانید از هویج و چغندر هنگام عصر استفاده کنید که تأثیر زیادی در پاکسازی کبد دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان