• Home
  • >
  • اخبار کالیفرنیا
  • >
  • قانون اساسی کالیفرنیا یکی از اصلاح شده‌ترین قانون اساسی در این کشور است. در اینجا نحوه عملکرد این فرآیند آمده است

قانون اساسی کالیفرنیا یکی از اصلاح شده‌ترین قانون اساسی در این کشور است. در اینجا نحوه عملکرد این فرآیند آمده است

پیام جوان: به گزارش فاکس ۴۰، قانون اساسی کالیفرنیا یک سند قانونی است که وظایف، ساختار و اختیارات پرجمعیت ترین ایالت کشور را تعیین می کند .

این سند به عنوان هشتمین قانون اساسی طولانی در جهان، حقوق غیرقابل انکار افرادی را که گلدن استیت را خانه می نامند و امروزه تعداد آنها به سی و نه میلیون نفر می رسد، شرح می دهد. قانون اساسی که در ابتدا در سال ۱۸۴۸ تصویب شد ، برای اولین بار سی سال بعد، در سال ۱۸۷۸ مورد بازنگری قرار گرفت و از آن زمان تاکنون صدها بار اصلاح شده است.

اما برای افزودن یک اصلاحیه به قانون اساسی کالیفرنیا چه چیزی لازم است؟ دو راه برای انجام آن وجود دارد، یکی شامل قانونگذار و رأی دهندگان و دیگری شامل یک ابتکار است.

بخش ۳ از ماده ۱۸ به قانونگذاران اجازه می دهد تا بازنگری در قانون اساسی ایالت را پیشنهاد کنند. اصلاح قانون اساسی از طریق قوه مقننه یک فرآیند دو مرحله ای است.

نخست، مقامات منتخب باید این پیشنهاد را با دو سوم آرا در مجلس و سنا تصویب کنند. هنگامی که اصلاحیه قانونگذار تصویب شد، رای دهندگان می توانند این اقدام را در صندوق رای تایید یا رد کنند. اگر پیشنهاد، اکثریت ساده را به دست آورد – ۵۰٪ به علاوه یک رای – این پیشنهاد به قانون تبدیل می شود.

با این حال، اصلاح قانون اساسی از طریق سیستم دو مجلسی فرآیندی سخت است. با افزایش دوقطبی شدن سیاسی، هیچ تضمینی وجود ندارد که مقامات منتخب اصلاحیه ای را تصویب کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، بخش ۳ از ماده ۱۸ در قانون اساسی کالیفرنیا به شهروندان اجازه می دهد تا کمپین های ابتکاری را راه اندازی کنند.

  شهرستان مارین واکسیناسیون کووید-۱۹ را برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله آغاز کرد

اگر ساکنان حداقل ۸ درصد از آرا را در انتخابات فرمانداری قبلی به دست آورند، می توانند قانونگذار را دور بزنند و ابتکار عمل را به صندوق رای دهند .

به عنوان مثال، در انتخابات فرمانداری سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۲ میلیون نفر رای دادند، بنابراین ۸ درصد از این میزان یعنی حدود یک میلیون امضا لازم است تا یک قانون تغییر کند.

در حالی که اصلاح هر سند حقوقی کار آسانی نیست اما بی سابقه هم نیست. قانون اساسی ایالات متحده از سال ۱۷۸۸ تاکنون بیست و هفت بار اصلاح شده است. از سوی دیگر، کالیفرنیا، کشور را در روند اصلاحیه ها رهبری می کند – با بیش از ۵۰۰ تغییر مصوب – و همچنین آن را به دومین قانون اساسی اصلاح شده در ایالات متحده پس از آلاباما تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان