• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • آیا خوردن ماهی باعث بیماری خطرناک می شود؟

آیا خوردن ماهی باعث بیماری خطرناک می شود؟

پیام جوان: افرادی که بیشتر ماهی یا تن ماهی خام مصرف می کنند، خطر دچار شدن به ملانوما را در آنها افزایش می دهد.

به گزارش فرتاک، دانشمندان دانشگاه براون ایالات متحده نشان دادند افرادی که ۳۰۰ گرم ماهی در هفته (۴۲٫۸ گرم در روز) می خورند، ۲۲ درصد بیشتر از افرادی که تنها ۳٫۲ گرم ماهی در روز مصرف می کنند، در معرض خطر ابتلا به ملانوما بدخیم هستند.

این مطالعه شامل ۴۹۱۳۶۷ بزرگسال آمریکایی با میانگین سنی ۶۲ سال بود که گزارش دادند در مقایسه با سال پیش به چه اندازه ماهی سرخ شده، ماهی خام و تن ماهی خورده‌اند و همچنین در هر وعده به چه اندازه مصرف کرده اند. سپس این گروه میزان بروز سرطان پوست را در یک دوره ۱۵ ساله محاسبه کردند. یک درصد از افراد به ملانوما بدخیم دچار شدند، در حالی که ۰٫۷ درصد به ملانوما پیش سرطانی یا مرحله صفر دچار شدند. در مقایسه با تنها ۰٫۳ گرم، با ۱۸ درصد بیشتر خطر ملانوما بدخیم و ۲۵ درصد بیشتر خطر سلول های پیش سرطانی مرتبط است. افرادی که روزانه ۱۴٫۲ گرم تن ماهی مصرف می کردند نیز با افزایش ۲۰ درصدی در معرض خطر بودند.

نویسندگان این مقاله اشاره می‌کنند که این نتایج به دلیل وجود آلاینده‌هایی مانند بی‌فنیل‌های پلی کلره، دیوکسین، آرسنیک و جیوه در ماهی است. با این حال، ممکن است افرادی که بیشتر ماهی یا تن ماهی خام مصرف می کنند، عادات و سبک زندگی دیگری داشته باشند که خطر دچار شدن به ملانوما را در آنها افزایش می دهد.

 

 

 

  شناسایی ۳ هزار و ۵۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان