• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • واکنش‌ها به سفر امیر قطر به تهران؛ از تدارک جام جهانی تا میانجیگری میان ایران و آمریکا

واکنش‌ها به سفر امیر قطر به تهران؛ از تدارک جام جهانی تا میانجیگری میان ایران و آمریکا

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) وارد تهران شد. به گفته مقامات ایران سفر امیر قطر در پاسخ به سفر سه ماه پیش ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران به دوحه انجام شده است.

امیر قطر از جمله با رهبر جمهوری اسلامی رئیس جمهور این کشوردیدار کرده است.

خبرگزاری رویترز هدف این سفر را برقراری راه ارتباطی میان ایران و آمریکا در گفت و گوهای بازگشت به برجام عنوان کرده است.

رسانه‌های ایران اما سفر امیر قطر به تهران را اثبات گسترش روابط ایران با همسایگانش ارزیابی کرده‌اند. یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته هدف از این سفر کشاندن طرفین مذاکرات اتمی به یک راه میانه است.

مذاکرات بازگشت به برجام که نزدیک به پایان بود از اسفند ماه متوقف شده و گفته می‌شود علت اصلی آن پافشاری ایران بر خروج نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی آمریکاست.

واشنگتن به صراحت گفته چنین برنامه‌ای ندارد اما آن را رد هم نکرده است.

شکست این مذاکرات خطر وقوع یک جنگ در منطقه را افزایش می‌دهد. رویترز نوشته در صورت شکست دپیلماسی امکان حمله نظامی اسرائيل به تاسیسات اتمی ایران وجود دارد.

مقام‌های ایرانی ماه گذشته به رویترز گفته‌اند که خامنه‌ای می‌تواند غرب را وادار به پذیرش خواست‌های ایران کند.

قرار است امیر قطر بعد از سفر به ایران در آینده نزدیک به آلمان و بریتانیا سفر کند. با توجه به نیاز بالای منطقه اروپا به انرژی در شرایط اعمال تحریم علیه روسیه ورود دوباره ایران به بازار انرژی جهان می‌تواند این خلا را تا حدودی پر کند. در چنین شرایطی اقدام میانجی‌گرانه احتمالی قطر و موفقیت پیام‌رسانی‌ها آن میان ایران و سایر طرف‌های حاضر در برجام شاید شانس بیشتری یافته باشد.

  Coons says Biden's record should matter more than his identity

ایران پس از خروج آمریکا از برجام به طور مرحله به مرحله از تعهدات برجامی خود دست کشیده و بیم آن می‌رود که به نقطه غیرقابل بازگشت در تولید اورانیوم غنی‌شده برسد. مقامات غربی چندین ماه است که می‌گویند زمان زیادی برای انجام توافق با ایران باقی نمانده است.

در این میانه سفر امیر قطر به ایران می‌تواند به عنوان نقش میانجی این کشور میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده ارزیابی شود.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفت که محور مذاکرات هیأت قطری در تهران، برقراری ثبات در منطقه و ورود به گفتگو‌های منطقه‌ای است.

او با تصریح این که مذاکرات وین مرحله حساسی را پشت سر می‌گذارد از حمایت قطر از این توافق سخن گفت.

این در حالی است که رسانه‌ها و مقامات ایرانی تنها به ذکر نکات کلی در سفر امیر قطر پرداخته‌اند. از جمله معاون وزیر خارجه ایران به گزارش ایرنا “از تسهیل فرایند صدور ویزا برای تماشاگران ایرانی علاقه‌مند به حضور در جام جهانی قطر” در جریان این سفر خبر داد.

رسانه‌های ایران در خبری از دیدار امیر قطر با محمد مخبر، معاون رئیس جمهور ایران نوشته‌اند که امیر قطر از تسهیل فرایند صدور ویزا برای تماشاگران ایرانی علاقه مند به حضور در جام جهانی قطر خبر داده است. او همچنین سفر هیات قطری به کیش جهت همکاری با ایران در زمینه برگزاری جام جهانی را مثبت ارزیابی کرده است.

ایران پیش‌تر از زبان معاون وزیر خارجه گفته است که “صدور روادید برای تماشاچی‌های بازی‌های جام جهانی فوتبال در قطر جهت سفر به ایران رایگان شده است”.

  سریلانکا بدهی نفتی ۲۵۰ میلیون دلاری خود به ایران را با چای تسویه کرد

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان