مضرات مصرف زیاد چای

پیام جوان: چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است.

به گزارش فرتاک، محبوب‌ ترین گونه‌ های آن چای سبز، سیاه و اولانگ هستند که همگی از برگ‌ های گیاه چای تهیه می‌ شوند.

چیزهای کمی به اندازه نوشیدن یک فنجان چای داغ رضایت بخش یا آرامش بخش هستند اما مزایای این نوشیدنی به همین جا ختم نمی شود.

چای برای قرن ها به دلیل خواص درمانی آن در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این تحقیقات مدرن نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در چای ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، چاقی، دیابت و بیماری قلبی نقش داشته باشد .
اگرچه مصرف متوسط ​​چای برای اکثر افراد یک انتخاب بسیار سالم است مصرف بیش از ۳ تا ۴ فنجان (۷۱۰ تا ۹۵۰ میلی لیتر) در روز می تواند عوارض جانبی منفی داشته باشد.

مضرات زیاد چای خوردن چیست؟

کاهش جذب آهن
چای منبعی غنی از دسته ای از ترکیبات به نام تانن است. تانن ها می توانند به آهن موجود در برخی غذاها متصل شوند و آن را برای جذب در دستگاه گوارش غیرقابل دسترس کنند.

کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی در جهان است و اگر سطح آهن پایینی دارید مصرف بیش از حد چای ممکن است وضعیت شما را تشدید کند.

تحقیقات نشان می دهد که تانن های چای بیشتر از غذاهای حیوانی مانع جذب آهن از منابع گیاهی می شوند. بنابراین اگر از یک رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می کنید ممکن است بخواهید به میزان چای مصرفی خود توجه بیشتری داشته باشید.

مقدار دقیق تانن در چای بسته به نوع و نحوه تهیه آن می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. با این حال محدود کردن مصرف خود به ۳ فنجان یا کمتر (۷۱۰ میلی‌لیتر) در روز احتمالا یک محدوده امن برای اکثر افراد است.

اگر آهن پایینی دارید اما همچنان از نوشیدن چای لذت می برید مصرف آن را بین وعده های غذایی مصرف کنید. انجام این کار باعث می شود که کمتر بر توانایی بدن شما برای جذب آهن از غذای شما در وعده های غذایی تاثیر بگذارد.

حالت تهوع
برخی از ترکیبات موجود در چای ممکن است باعث حالت تهوع شود، به خصوص زمانی که به مقدار زیاد با معده خالی مصرف می شود.

تانن موجود در برگ چای عامل طعم تلخ چای است. ماهیت قابض تانن ها همچنین می تواند بافت گوارشی را تحریک کند و به طور بالقوه منجر به علائم ناراحت کننده مانند حالت تهوع یا درد معده شود.

مقدار چای مورد نیاز برای داشتن این اثر می تواند به طور چشمگیری بسته به فرد متفاوت باشد.

افراد حساس تر ممکن است این علائم را پس از نوشیدن ۱ تا ۲ فنجان (۲۴۰ تا ۴۸۰ میلی لیتر) چای تجربه کنند در حالی که دیگران ممکن است بتوانند بیش از ۵ فنجان (۱٫۲ لیتر) را بدون توجه به عوارض جانبی بنوشند.

  آیا می‌خواهید به فضا سفر کنید؟ باید ۴۵۰ هزار دلار بپردازید!

اگر بعد از نوشیدن چای متوجه هر یک از این علائم شدید ممکن است بخواهید مقدار کل نوشیدنی خود را در هر زمان کاهش دهید.

همچنین می‌ توانید کمی شیر اضافه کنید یا همراه چای خود مقداری غذا میل کنید. تانن‌ ها می‌ توانند به پروتئین‌ ها و کربوهیدرات‌ های موجود در غذا متصل شوند که می‌ تواند تحریک گوارشی را به حداقل برساند.

بد خوابی
از آنجایی که چای به طور طبیعی حاوی کافئین است مصرف بیش از حد آن ممکن است چرخه خواب شما را مختل کند.

ملاتونین هورمونی است که به مغز شما سیگنال می دهد که زمان خواب فرا رسیده است. برخی تحقیقات نشان می دهد که کافئین ممکن است تولید ملاتونین را مهار کند و در نتیجه باعث کیفیت خواب ضعیف شود.

خواب ناکافی با مشکلات ذهنی مختلفی از جمله خستگی، اختلال در حافظه و کاهش تمرکز مرتبط است. علاوه بر این محرومیت مزمن از خواب با افزایش خطر چاقی و کنترل ضعیف قند خون همراه است.

افراد کافئین را با سرعت‌ های متفاوتی متابولیزه می‌ کنند و پیش‌ بینی اینکه دقیقا چگونه بر الگوهای خواب در همه افراد تاثیر می‌گذارد دشوار است.

برخی از مطالعات نشان داده اند که حتی فقط ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف شده ۶ ساعت یا بیشتر قبل از خواب می تواند بر کیفیت خواب تاثیر منفی بگذارد در حالی که مطالعات دیگر هیچ اثر قابل توجهی را مشاهده نکرده اند.

اگر علائم مربوط به کیفیت خواب پایین را تجربه می کنید و به طور منظم چای کافئین دار می نوشید ممکن است بخواهید میزان مصرف خود را کاهش دهید، به خصوص اگر سایر نوشیدنی ها یا مکمل های حاوی کافئین را نیز مصرف می کنید.

افزایش اضطراب، استرس و بی قراری
برگ های چای به طور طبیعی حاوی کافئین هستند. مصرف بیش از حد کافئین از چای یا هر منبع دیگری ممکن است به احساس اضطراب، استرس و بیقراری کمک کند.

یک فنجان متوسط ​​(۲۴۰ میلی لیتر) چای بسته به نوع و روش دم کردن حدود ۱۱ تا ۶۱ میلی گرم کافئین دارد.

چای سیاه نسبت به انواع چای سبز و سفید دارای کافئین بیشتری است و هر چه بیشتر چای خود را دم کنید محتوای کافئین آن بیشتر می شود.

تحقیقات نشان می دهد که دوزهای کافئین کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز بعید است که باعث اضطراب قابل توجهی در بیشتر افراد شود. با این حال برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به اثرات کافئین حساس‌ تر هستند و ممکن است نیاز به محدود کردن بیشتر مصرف خود داشته باشند.

اگر متوجه شدید که عادت چای تان باعث می شود احساس عصبانیت کنید، می تواند نشانه ای از مصرف بیش از حد آن باشد و ممکن است بخواهید برای کاهش علائم آن را کاهش دهید.

همچنین ممکن است دمنوش های گیاهی بدون کافئین را انتخاب کنید. دمنوش های گیاهی به عنوان چای واقعی در نظر گرفته نمی شوند زیرا از گیاه چای مشتق نشده اند. در عوض آن ها از انواع مواد بدون کافئین مانند گل ها، گیاهان و میوه ها تهیه شده اند.

  نکاتی درباره چگونگی بهبود ریزش مو ‌پس از کاهش وزن شدید

سرگیجه
اگرچه احساس سبکی سر یا سرگیجه یک عارضه جانبی کمتر رایج است اما ممکن است به دلیل نوشیدن بیش از حد کافئین از چای باشد.

این علامت معمولا با دوزهای زیاد کافئین معمولا بیشتر از ۴۰۰-۵۰۰ میلی گرم یا تقریبا ۶-۱۲ فنجان (۱٫۴ تا ۲٫۸ لیتر) چای همراه است. با این حال ممکن است با دوزهای کمتر در افرادی که به ویژه حساس هستند رخ دهد.

به طور کلی مصرف این مقدار چای در یک وعده توصیه نمی شود. اگر متوجه شدید که اغلب بعد از نوشیدن چای احساس سرگیجه می کنید نسخه های کم کافئین را انتخاب کنید.

وابستگی به کافئین
کافئین یک محرک ایجاد عادت است و مصرف منظم چای یا هر منبع دیگری می تواند منجر به وابستگی شود.

علائم ترک کافئین ممکن است شامل سردرد، تحریک پذیری، افزایش ضربان قلب و خستگی باشد.

سطح قرار گرفتن در معرض مورد نیاز برای ایجاد وابستگی می تواند به طور قابل توجهی بسته به فرد متفاوت باشد. با این حال برخی تحقیقات نشان می دهد که می تواند پس از ۳ روز مصرف متوالی با افزایش شدت در طول زمان شروع شود.

عوارض بارداری
قرار گرفتن در معرض سطوح بالای کافئین از نوشیدنی هایی مانند چای در دوران بارداری ممکن است خطر عوارضی مانند سقط جنین و وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش دهد.

داده‌ های مربوط به خطرات کافئین در دوران بارداری متفاوت است و هنوز مشخص نیست که چقدر بی‌ خطر است. با این حال اکثر تحقیقات نشان می دهد که اگر مصرف روزانه کافئین خود را کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم نگه دارید خطر عوارض نسبتا پایین باقی می ماند.

با این حال کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند که از ۲۰۰ میلی گرم تجاوز نکنید.

مقدار کل کافئین چای می تواند متفاوت باشد اما معمولا بین ۲۰ تا ۶۰ میلی گرم در هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) است. بنابراین برای احتیاط بهتر است بیش از ۳ فنجان (۷۱۰ میلی لیتر) در روز ننوشید.

برخی از افراد ترجیح می دهند به جای چای معمولی دمنوش های گیاهی بدون کافئین بنوشند تا از قرار گرفتن در معرض کافئین در دوران بارداری جلوگیری کنند. با این حال استفاده از همه دمنوش های گیاهی در دوران بارداری بی خطر نیست.

به عنوان مثال دمنوش های گیاهی حاوی کوهوش سیاه یا شیرین بیان ممکن است باعث زایمان زودرس شود و باید از مصرف آن اجتناب شود.

اگر باردار هستید و نگران مصرف کافئین خود هستید حتما از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

سردرد
مصرف متناوب کافئین ممکن است به تسکین انواع خاصی از سردرد کمک کند. با این حال هنگامی که به طور مزمن استفاده می شود اثر معکوس می تواند رخ دهد.

  رفع خشکی پوست با مصرف این مواد غذایی

مصرف روتین کافئین از چای ممکن است به سردردهای مکرر منجر شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که حداقل ۱۰۰ میلی گرم کافئین در روز می تواند به عود سردرد روزانه کمک کند اما مقدار دقیق مورد نیاز برای شروع سردرد می تواند بر اساس میزان تحمل فرد متفاوت باشد.

چای نسبت به دیگر انواع نوشیدنی‌ های کافئین‌ دار معروف مانند نوشابه یا قهوه کافئین کمتری دارد اما برخی از انواع هنوز می‌ توانند تا ۶۰ میلی‌ گرم کافئین در هر فنجان (۲۴۰ میلی‌ لیتر) فراهم کنند.

اگر سردردهای مکرر دارید و فکر می کنید که ممکن است به مصرف چای شما مربوط باشد سعی کنید این نوشیدنی را برای مدتی از رژیم غذایی خود کم یا حذف کنید تا ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر.

سوزش سر دل
کافئین موجود در چای ممکن است باعث سوزش سر دل یا تشدید علائم رفلاکس اسید شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین می‌ تواند اسفنکتری را که مری شما را از معده جدا می‌کند شل کند و به محتویات اسیدی معده اجازه دهد راحت‌ تر وارد مری شوند.

کافئین همچنین ممکن است به افزایش تولید اسید معده کمک کند.

البته ممکن است نوشیدن چای لزوما باعث دل درد نشود. واکنش افراد نسبت به قرار گرفتن در معرض مواد غذایی مشابه بسیار متفاوت است.

گفته می شود اگر به طور معمول مقادیر زیادی چای مصرف می کنید و اغلب دچار سوزش سر دل می شوید ممکن است ارزش آن را داشته باشد که مصرف خود را کاهش دهید و ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر.

خلاصه
چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. این نه تنها خوشمزه است بلکه با فواید سلامتی متعددی از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط است.

اگرچه مصرف متوسط ​​برای اکثر افراد مفید است اما نوشیدن بیش از حد می تواند منجر به عوارض جانبی منفی مانند اضطراب، سردرد، مشکلات گوارشی و اختلال در الگوی خواب شود.

اکثر افراد می توانند روزانه ۳ تا ۴ فنجان (۷۱۰ تا ۹۵۰ میلی لیتر) چای بدون عوارض جانبی بنوشند اما برخی ممکن است عوارض جانبی را در دوزهای کمتر تجربه کنند.

بیشتر عوارض جانبی شناخته شده مرتبط با نوشیدن چای مربوط به محتویات کافئین و تانن آن است.

برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به این ترکیبات حساس تر هستند. بنابراین مهم است توجه داشته باشید که چگونه عادت چای شما ممکن است شخصا بر شما تاثیر بگذارد.

اگر هر گونه عوارض جانبی را تجربه می کنید که فکر می کنید می تواند مربوط به مصرف چای باشد سعی کنید به تدریج آن را کاهش دهید تا زمانی که سطح مناسب خود را پیدا کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان