• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • چقدر درباره‌ی سرطان پوست و درمان آن می‌دانید؟

چقدر درباره‌ی سرطان پوست و درمان آن می‌دانید؟

پیام جوان: به گزارش انتخاب، این روزها بیماری سرطان پوست را با عنوان یک بیماری شایع می شناسند چرا که افراد بسیاری به آن مبتلا هستند اما توجه داشته باشید که با استفاده از یک مجموعه نکات می توان مانع از بروز آن شد. زمانی این نوع بیماری بروز می یابد که سلول های تشکیل دهنده لایه های پوست با رشدی غیرطبیعی مواجه شده و نتوان رشد آن ها را کنترل نمود. چنین شرایطی موجب تقسیم شدن این سلول ها و ابتلای انسان به سرطان پوست می شود اما شما با کسب اطلاعات لازم در راستای جلوگیری از ابتلا می توانید شرایط بهتری را برای خود رقم بزنید.

به طورکلی پیشگیری از سرطان به معنای بهره مندی از مجموعه اقداماتی است که می توانند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهند. این مجموعه اقداماتی قادرند تا میزان مرگ و میر را نیز کاهش داده و به این طریق به سلامت جامعه نیز کمک های شایانی نمایند. طی فرایندهایی که با عنوان جلوگیری از سرطان پوست طی می شوند عواملی که می توانند شانس ابتلای شما را به این بیماری افزایش دهند به عنوان عوامل خطرساز شناخته می شوند که برای محافظت از بدن خود بایستی از این عوامل دوری کنید. برخی از این عوامل را با نام عامل های اجتناب پذیر می شناسند که از مهم ترین آن ها می توان مصرف دخانیات را نام برد که با عدم مصرف آن ها می توان از بروز سرطان پوست جلوگیری کرد اما درمقابل عامل های اجتناب ناپذیر همچون ژن های ارثی قابل کنترل نبوده و انسان دخالتی درآن ها ندارد.

سرطان پوست چیست ؟
ساختاری که پوست دارد موجب شده تا این عضو بیشتر در معرض عامل آسیب رسان همچون نور خورشید باشد اما عواملی همچون عفونت، گرما، سوختگی، بریدگی و گرما نیز می توانند زمینه های آسیب به آن را فراهم سازند.
ایجاد این سلول های بدخیم را با عنوان سرطان پوست می شناسند که می توان با رعایت نمودن برخی نکات مانع از ابتلا به آن شد. در این راستا پزشکانی که با عنوان متخصص پوست فعالیت دارند می توانند با تکیه بر دانش بالای خود به شما کمک های شایانی نمایند.

  درباره فواید تخم مرغ برای کودکان بیشتر بدانید

علت ایجاد سرطان پوست
در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی دلایل ایجاد سرطان پوست پرداخته و در این راستا اطلاعات مناسبی را به شما انتقال دهیم. به طور معمول زمانی انسان به این بیماری مبتلا می گردد که با جهش های خاصی در ساختار DNA سلول های پوستی خود مواجه شده و این مجموعه تغییرات منجر به رشد غیرقابل کنترل سلول های پوستی شوند. چنین شرایطی می تواند به راحتی انسان را درگیر این بیماری نماید اما توجه داشته باشید که برخی عامل ها می توانند زمینه های این رشد را فراهم سازند که از مهم ترین آن ها می توان قرارگرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید را نام برد که می تواند این ساختار را دچار آسیب نموده و اثراتی بسیار منفی بر روی پوست شما داشته باشد. مواد شیمیایی را می توان از دیگر دلایل ابتلا به این بیماری دانست اما این مواد به چه طریق می توانند در این امر دخیل شوند؟ زمانی که پوست شما مدت زمان زیادی در معرض این مواد شیمیایی قرار گیرد و دچار سوختگی شوند به سرطان پوست مبتلا خواهید شد.

سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان است. با تشخیص زودهنگام این بیماری تقریبا در تمامی موارد می‌توان از درمان‌های مؤثر استفاده کرد. تومورهای پوستی می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. سرطان پوست بدخیم در واقع توموری است که به دلیل رشد کنترل نشده به بافت‌های مجاور به‌ویژه غدد لنفاوی سرایت کرده و به این بافت‌ها حمله می‌کند. تومورهای پوستی از طریق جریان خون نیز به اندام‌های مختلف گسترش پیدا کرده و متاستاز می‌کنند.

  افزایش شدید دمای کره زمین و وقوع تغییرات تکتونیکی، منجر به ایجاد یک قاره بزرگ جدید خواهد شد

علائم سرطان پوست
بروز برخی نشانه ها بر روی پوست می توانند نشان دهنده ابتلای انسان به سرطان پوست باشند اما به طور کلی توصیه داریم تشخیص دقیق تر را به متخصص پوست بسپارید زیرا این پزشکان با تشخیص های دقیق و زودهنگام خود می توانند به موفقیت روند درمانی شما کمک های شایانی نمایند.

از مهم ترین علائم بیماری سرطان پوست می توان موارد زیر را نام برد:
مشاهده لکه های پوستی با رنگ های مختلف بر روی سطح پوست خود.
بروز ناهماهنگی در شکل ظاهری خال های موجود بر روی پوست.
ایجاد ضایعات پوستی مختلف.
ایجاد تغییرات غیرطبیعی در اندازه لکه های پوستی.

همان‌طور که گفتیم سرطان پوست عمدتا در قسمت‌هایی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارد، ظاهر می‌شود. سلول‌های سرطانی از جمله در پوست سر، صورت، لب‌ها، گوش، گردن، سینه، بازوها و دست‌ها ایجاد می‌شوند. در مواقعی این تومورها می‌توانند در کف دست، زیر ناخن پا و دست و ناحیه تناسلی به وجود بیایند.
افراد با هر رنگ پوستی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. اما افراد با رنگ پوست تیره‌تر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

روش های درمان سرطان پوست
متخصص پوست در گام برای درمان شما مراحل مربوط به تشخیص بیماری را انجام می دهد تا به این طریق بتواند نوع سرطان را تشخیص دهد. این تشخیص به واسطه نمونه برداری از زخم های پوستی و یا پوست شما انجام می پذیرد که از مراحل مهم درمان سرطان پوست به شمار می رود. پس از تشخیص اگر بیماری در مراحل اولیه خود باشد می توان با استفاده از داروهای خوراکی مانع از پیشرفت آن و رشد بیشتر سلول های سرطانی در این بخش شد.

مصرف این دارو و رعایت نکات و دستورالعمل های پزشک می تواند در انتها شما را برای همیشه از شر این بیماری خلاص کند اما اگر بیماری شما بدخیم باشد شرایط متفاوتی رقم خواهد خورد. اگر پزشک پس از تشخیص متوجه بدخیم بودن بیماری شده و یا تشخیص دهد که سرطان پوست از نوع سرطان ملانوم می باشد نیاز به درمان های پیچیده تری است که این درمان ها عمدتا شامل سرما درمانی، فوتودینامیکی، شیمی درمانی و یا عمل های جراحی می شوند. شما برای جلوگیری از بروز سرطان های بدخیم پوستی و یا ملانوم ها بایستی با مشاهده علائم خفیف نیز به متخصص پوست مراجعه نموده و شرایط خود را به وی اطلاع دهید.

  آیا این احساس نشانه از دست دادن حافظه است؟

دکتر پوست چه کمکی به درمان سرطان پوست می کند؟
در بخش های قبل نیز تاکید کردیم که افراد مشکوک به سرطان پوست لازم است در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نموده و شرایط خود را به وی اطلاع دهند. لازم است بدانید برخی از نشانه های این بیماری مشهود نبوده و نیاز به بررسی دقیق دارند و یک دکتر پوست با مورد بررسی قرار دادن سوابق خانوادگی یک چکاپ کامل را برای شما تجویز می نماید. نمونه برداری هایی که طی این چکاپ ها انجام می شوند می توانند اطلاعات دقیق را به پزشک شما انتقال دهند تا به این طریق بتوان نوع سرطان را تشخیص داده و از راهکارهای درمانی مناسب استفاده نمود. تمام درمان هایی که برای این بیماری در نظر گرفته شده اند با توجه به نوع پوست بیمار انتخاب می شوند و این دکتر پوست هستند که برحسب دانش و اطلاعات بالای خود بهترین روش را انتخاب می کنند.

نتیجه گیری
سرطان پوست به عنوان یک بیماری شایع نیاز به تشخیص به موقع دارد تا بتوان از رشد بیش از حد آن جلوگیری نمود. مجموعه مراقبت هایی که برای این امر بیان شده اند می توانند به شما کمک های بسیاری نمایند اما توجه داشته باشید که ابتلا به این بیماری نیاز به درمان توسط دکتر پوست داشته و نباید دراین راستا سهل انگاری نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان