• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • وزیر نفت ایران از تکرار چند باره حمله به جایگاه‌های سوخت سخن گفت

وزیر نفت ایران از تکرار چند باره حمله به جایگاه‌های سوخت سخن گفت

پیام جوان: به گزارش دویچه وله و به گفته جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در حمله هکری به جایگاه‌های سوخت کشور در آبان‌ماه امسال “هم نفوذی‌های داخلی نقش داشتند و هم عوامل خارجی”.

او به خبرگزاری فارس گفته است که “دشمن برنامه‌ریزی کرد که با استفاده از نفوذی‌های داخلی و خارجی در سامانه سوخت کشور اختلال ایجاد کند… و این موضوع در آبان‌ماه امسال تبدیل به بحران اجتماعی شود. در واقع در نظر داشتند که اتفاقاتی بدتر از آبان‌ماه ۹۸ را در کشور ایجاد کنند.”

اوجی در باره ماهیت و نقش و موقعیت “عوامل نفوذی” توضیحی نداده است ولی از تکرار چند باره حمله سخن گفته است: «فقط یک حمله نبود و دو سه بار با روش‌های مختلف به ما حمله کردند.»

جایگاه‌های سوخت در استان‌های مختلف ایران در روز ۴ آبان امسال در سراسر کشور با اختلال در توزیع سوخت با نرخ سهمیه کارت سوخت روبه‌رو شدند. به این ترتیب تمام ۴۳۰۰ جایگاه سوخت در کشور از کار افتادند و ارائه بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای بیش از یک هفته با نابسامانی و اختلال روبرو شد.

ابتدا برخی رسانه‌ها از یک “حمله سایبری” خبر دادند. بعداً ولی این موضوع تکذیب شد. اما ساعاتی بعدتر منابع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران تایید کردند که حمله سایبری واقعیت داشته است. دو روز بعد از این حمله، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران قول داد که “اطلاعات کامل حمله سایبری به مردم ارائه خواهد شد”، قولی که تا کنون عملی نشده است.

یک روز پس از حمله سایبری و هک سامانه کارت سوخت در ایران گروهی تحت عنوان “گنجشک درنده” مسئولیت آن را به عهده گرفت و در ایمیلی به برخی از رسانه‌ها نوشت که حملات سایبری قبلی به شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی نیز کار این گروه بوده است.

  Microsoft hits $1 trillion market valuation

بروز این حادثه در آبان‌ماه، اعتراضات دو سال پیش‌تر به افزایش بهای بنزین را در خاطره‌ها زنده کرده است. گرچه مقام‌های رسمی آمار جان‌باختگان حملات نیروهای دولتی در جریان آن اعتراضات را بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ نفر و مجروحان را هم دو هزار نفر عنوان کردند، ولی منابع رسانه‌ای و حقوق بشری مستقل آمار کشته‌شدگان را بین سیصد تا ۱۵۰۰ نفر ذکر کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان