• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • آسیبی که ویروس کرونا می‌تواند به مغز وارد کند

آسیبی که ویروس کرونا می‌تواند به مغز وارد کند

پیام جوان: به گزارش فرتاک، ممطالعه محققان دانشگاه آکسفورد نشان داده کووید-۱۹ می‌تواند باعث کوچک شدن مغز، کاهش ماده خاکستری در مناطق کنترل کننده احساسات و حافظه و آسیب به مناطقی که حس بویایی را کنترل می‌کنند، شود.

دانشمندان گفتند، این اثرات حتی در افراد مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری نشده بودند نیز دیده شد و اینکه آیا این تاثیر می‌تواند تا حدی معکوس شود یا در دراز مدت ادامه خواهد داشت، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

اکنون مشخص است که بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ علایم عصبی مختلفی نشان می‌دهند که از دست دادن حس بویایی تا روان آشفتگی و افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی متفاوت است.

داده‌های به دست آمده بیانگر آن است، ویروس کرونا در برخی از بیماران، حتی آنهایی که دارای علائم بسیار خفیفی بوده‌ و بهبود یافته‌اند، آسیب‌های جدی مغزی وارد کرده است.

محققان در مطالعه خود که روز دوشنبه در مجله نیچر منتشر شد، گفتند: شواهد قوی برای ناهنجاری‌های مرتبط با مغز در اثر کووید-۱۹ وجود دارد.پژوهش‌ها نشان داده که برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ از مه مغزی رنج می‌برند که شامل اختلال در توجه، تمرکز، سرعت پردازش اطلاعات و حافظه است.

محققان نگفتند که آیا واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ تأثیری بر این بیماری دارد یا خیر، اما آژانس امنیت بهداشتی انگلیس ماه گذشته اعلام کرد که بررسی ۱۵ مطالعه نشان داده احتمال بروز علائم کووید-۱۹ طولانی در افراد واکسینه شده در مقایسه با افراد واکسینه نشده تقریباً نصف است.

  یک معجون خوشمزه برای لاغری شکم

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان