• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • توقف در کاهش وزن چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

توقف در کاهش وزن چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

پیام جوان: به گزارش فرتاک، دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که ممکن است از چشم افراد پنهان بماند. دلایلی از جمله خوردن کالری بیشتر، کمتر خوردن پروتئین، خواب ناکافی، ورزش نکردن و… دیگر را می توان مثال زد.

آگاهی کافی نسبت به حجم غذایی که می خورید، ندارید
بسیاری اطلاع ندارند که واقعا چقدر غذا می خورند. مطالعات نشان می دهد که اطلاع از میزان غذای مصرفی به کاهش وزن کمک می کند. افرادی که از یادداشت های غذایی استفاده می کنند یا از وعده های غذایی خود عکس می گیرند، نسبت به افراد دیگر وزن بیشتری از دست می دهند.

پروتئین کافی نمی خورید
پروتئین یک ماده مغذی مهم برای کاهش وزن است. مصرف پروتئین به میزان ۳۰ درصد از مجموع کالری دریافتی می تواند متابولیسم را به اندازه ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز افزایش دهد. همچنین می تواند میل به خوردن میان وعده را کاهش دهد که تا حدی با تأثیرات پروتئین بر هورمون ‌های تنظیم‌کننده اشتها مانند گرلین انجام می‌شود. مصرف بالای پروتئین همچنین به جلوگیری از کند شدن متابولیسم کمک می کند که یکی از عوارض جانبی رایج کاهش وزن است. علاوه بر این، به جلوگیری از افزایش وزن مجدد کمک می کند.

کالری زیادی می خورید
بسیاری از افرادی که در کاهش وزن مشکل دارند، کالری زیادی می خورند. به طور کلی افراد تمایل دارند میزان کالری دریافتی خود را به میزان قابل توجهی کمتر نشان دهند. اگر دچار توقف در کاهش وزن شده اید، از یک محاسبه گر کالری برای سنجش مقدار کالری مصرفی روزانه استفاده نمایید.

غذای کامل نمی خورید
کیفیت غذا به اندازه کمیت مهم است. خوردن غذاهای کامل می تواند سلامت را بهبود بخشد و به تنظیم اشتها کمک کند. این غذاها نسبت به فرآورده های فرآوری شده مشابه خود سیر کننده تر هستند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده با برچسب “غذاهای سالم” واقعا سالم نیستند.

  عوارض جانبی‌ای که ویتامین‌ها برای بدن ایجاد می‌کنند

وزنه نمی زنید
یکی از مهمترین کارها هنگام کاهش وزن، انجام برخی تمرینات مقاومتی مانند وزنه زدن است که به حفظ توده عضلانی -علی رغم چربی سوزی- کمک می کند. وزنه زدن همچنین می تواند به جلوگیری از کند شدن متابولیسم و عضلاتی ماندن بدن کمک کند.

قند زیادی می نوشید
نوشیدنی های قندی از مواد چاق کننده هستند. این نوشیدنی ها تنها به نوشابه ها محدود نمی شود بلکه آبمیوه ها را نیز شامل می شود.

آب نمی نوشید
نوشیدن آب می تواند به کاهش وزن کمک کند. در یک مطالعه ۱۲ هفته ای کاهش وزن، افرادی که نیم لیتر آب، ۳۰ دقیقه قبل از غذا نوشیدند، ۴۴ درصد بیشتر از افراد دیگر، وزن کم کردند. همچنین نشان داده شده است که نوشیدن آب، تعداد کالری سوزانده شده را به میزان ۲۴ تا ۳۰ درصد در یک دوره ۱٫۵ ساعته افزایش می دهد.

خوب نمی خوابید
خواب خوب یکی از مهمترین عوامل برای سلامت جسمی و روانی است. مطالعات نشان می دهند که کم خوابی یکی از بزرگترین عوامل خطر چاقی است. بزرگسالان و کودکان با خواب کم به ترتیب ۵۵ و ۸۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی هستند.

بدون اینکه بدانید در حال کاهش وزن هستید
ممکن است وزن شما طی روزها و هفته ها ثابت باشد ولی به این معنا نیست که چربی از دست نمی دهید. همچنین امکان افزایش عضله همزمان با کاهش چربی وجود دارد. این امر به ویژه در صورتی که اخیرا ورزش را شروع کرده اید رایج است. لذا شما می توانید از مقیاس های دیگر نظیر درصد چربی بدن و یا اندازه دور کمر به منظور سنجش میزان پیشرفت خود در کنار اندازه گیری وزن با ترازو استفاده کنید.

  عوامل ایجاد خارش پوست سر و روش‌های درمان آن

مصرف کربوهیدرات را کاهش نداده اید
ممکن است به دلیل افزایش وزن و یا بیماری های متابولیک نظیر دیابت، بخواهید یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشته باشید. مطالعات نشان داده اند که این نوع رژیم غذایی تا ۲ تا ۳ برابر بیشتر از رژیم استاندارد “کم چربی” که اغلب توصیه می شود، باعث کاهش وزن می شود. رژیم ‌های کم کربوهیدرات علاوه بر کاهش وزن، فواید مثبت زیادی از جمله بهبود پروفایل چربی و قند خون دارند.

آگاهانه غذا نمی خورید
تکنیکی به نام تغذیه آگاهانه ممکن است یکی از قدرتمندترین ابزارهای کاهش وزن در جهان باشد که شامل کاهش سرعت، خوردن بدون حواس‌پرتی، مزه‌کردن و لذت بردن از هر لقمه در حین گوش دادن به سیگنال ‌های طبیعی است که به مغز می‌گوید که بدن به اندازه کافی سیر شده است.

مبتلا به یک بیماری هستید که مانع کاهش وزن شما می شود
برخی شرایط پزشکی مانند کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و آپنه خواب می توانند باعث افزایش وزن شود. همچنین مصرف برخی داروها ممکن است منجر به سخت تر شدن کاهش وزن و یا حتی افزایش وزن گردد.

به مواد غذایی ناسالم اعتیاد دارید
اگر به مواد غذایی ناسالم اعتیاد دارید، در مسیر کاهش وزن با چالش رو به رو خواهید شد. به منظور تغییر رژیم غذایی از افراد متخصص کمک بگیرید.

در حال پرخوری هستید
پرخوری به معنای خوردن سریع مقادیر زیاد غذا، اغلب بسیار بیشتر از نیاز بدن است. برخی ممکن است غذاهای فرآوری شده مصرف کنند، در حالی که برخی دیگر از غذاهای نسبتا سالم از جمله مغزها، کره مغزها، پنیر، شکلات و… در حجم بالا استفاده می کنند.

ورزش هوازی انجام نمی دهید
ورزش هوازی ضربان قلب را افزایش می دهد و یکی از موثرترین راه ها برای بهبود سلامتی است. همچنین در سوزاندن چربی شکم و چربی احشایی مضری که در اطراف اندام‌ها جمع می‌شود، بسیار مؤثر است.

  مواد غذایی که منجر به سقط جنین می‌شود را بشناسید

برای مدت طولانی رژیم گرفته اید
ممکن است “رژیم” برای مدت طولانی ایده خوبی نباشد. اگر چندین ماه است که وزن کم کرده اید، شاید نیاز به استراحت داشته باشید. سعی کنید کالری دریافتی خود را چند صد کالری در روز افزایش دهید، بیشتر بخوابید و وزنه بزنید. قبل از شروع مجدد تلاش برای کاهش وزن، سعی کنید سطح چربی بدن خود را برای ۱ تا ۲ ماه حفظ کنید.

بیش از حد روی رژیم غذایی متمرکز هستید
رژیم‌ های غذایی تقریبا هرگز طولانی‌مدت جواب نمی‌دهند. همیشه رژیم غذایی سالم را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال می توان به خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و متعادل، ورزش و انجام کارهایی که شما را خوشحال می کند به طور منظم اشاره کرد. به جای محروم کردن بدن، تمرکز خود را بر کیفیت تغذیه بگذارید و اجازه دهید کاهش وزن به عنوان یک عمل طبیعی انجام شود.

انتظارات شما غیر واقعی است
کاهش وزن به طور کلی یک روند کند است. اگرچه در ابتدا کاهش سریع وزن ممکن است، اما تعداد کمی از افراد می توانند به کاهش وزن با سرعت بیش از نیم تا یک کیلوگرم در هفته ادامه دهند. از طرف دیگر انتظارات اصولا غیر واقعی است. در برخی موارد، وزن به نقطه ای می رسد که بدن احساس راحتی می کند. اصرار برای کاهش وزن بیشتر ممکن است ارزش تلاش نداشته و حتی ممکن است اثرات بالقوه منفی بر سلامت داشته باشد.

کلام آخر
توقف کاهش وزن امری طبیعی است چراکه کاهش وزن پروسه آسانی نیست و عوامل زیادی در آن دخیل هستند. راهبردهایی مانند غذا خوردن آگاهانه، داشتن یادداشت های غذایی، خوردن پروتئین بیشتر و انجام تمرینات قدرتی می توانند در این راه به شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان