• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • ابتکار مدیرکل آژانس برای دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی مطرح میان ایران و آژانس

ابتکار مدیرکل آژانس برای دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی مطرح میان ایران و آژانس

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، نورنیوز (وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران) گزارش داد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ۱۴ اسفند (۵ مارس) به ایران سفر می‌کند.

به نوشته نور نیوز “اگرچه هنوز در خصوص جزییات سفر گروسی به تهران خبری منتشر نشده لیکن انتظار می‌رود این سفر با ابتکار مدیرکل آژانس برای دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی مطرح میان ایران و آژانس مرتبط باشد”.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در این رابطه خود به نقل از چند مقام ایرانی نوشته است، “علیرغم پیشرفت در مذاکرات، یک نکته کلیدی این است که تهران می‌خواهد موضوع آثار اورانیوم یافت شده در چندین سایت قدیمی اما اعلام نشده در ایران حذف و برای همیشه بسته شود”.

اسفند سال گذشته خبرگزاری‌های خارجی از جمله رویترز و وال استریت ژورنال به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کردند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدیدهای خود از دو سایت هسته‌ای اعلام نشده جمهوری اسلامی آثاری از مواد رادیواکتیو کشف کرده‌اند.

گفته شد این دو سایت، یکی بین شهرضا و آباده و دیگری نزدیک تهران واقع شده‌اند و گمان می‌رود جمهوری اسلامی حدود دو دهه پیش در آنها فعالیت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای داشته است.

سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی امروز پنجشنبه ۱۲ اسفند (۳ مارس) در وین اعلام کرد، بر اساس توافق به عمل آمده رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و هیات همراه روز شنبه هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا غائبی گفته است که گروسی در جریان سفرد خود ضمن دیدار با مقامات ذیربط جمهوری اسلامی در خصوص تداوم همکاری های فنی بین ایران و آژانس به رایزنی خواهد پرداخت.

  طبق اعلام کره جنوبی خدمه نفتکش توقیف‌شده همچنان در ایران هستند

نورنیوز مذاکرات چند هفته اخیر مقامات سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مثبت توصیف کرده و نوشته است: «توافقات کلی حاصل شده و به نظر می‌رسد روند تعاملات ایران و آژانس بگونه ای محسوس رو به بهبودی است.»

به نوشته این سایت، “بسته شدن روند سوالات در خصوص یکی از اماکن چهارگانه مورد نظر آژانس در آخرین گزارش مدیرکل از جمله شواهد بهبودی روند تعاملات مورد اشاره است”.

ارتباط سفر گروسی با مذاکرات وین

نورنیوز در گزارش خود مشکلات موجود میان جمهوری اسلامی و آژانس را یکی از “اصلی‌ترین عوامل کندی روند مذاکرات وین” دانسته و نوشته است: «اگر سفر گروسی به تهران بتواند در دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی جاری میان ایران و آزانس کمک نماید می‌توان به رفع یکی از موانع مهم حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم ها در وین امیدوار بود.»

دور جدید مذاکرات بازگشت به برجام چند هفته است که در وین آغاز شده، اما هنوز توافقی حاصل نشده است.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امروز ۱۲ اسفند در توییترش نوشت اگر مذاکرات به نتیجه نرسد شکست برای دولت بایدن خواهد بود.

میخاییل اولیانف رییس هیأت روسیه در مذاکرات وین به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما فقط یک دقیقه تا خط پایان فاصله داریم.»

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان