• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • فواید و خواص شگفت انگیز گل‌ختمی بر بدن

فواید و خواص شگفت انگیز گل‌ختمی بر بدن

پیام جوان: طیف فواید و کاربردهای گل‌ختمی بسیار زیاد است و این مورد هم به دلیل خواص گل‌ختمی است که می‌تواند این گیاه را به یک گیاه معجزه‌آسا تبدیل کند.

به گزارش فرتاک، این گیاه اثر ضدالتهابی و ضد درد دارد. از طرفی می‌توان به خواص ضدعفونی‌کنندگی این گیاه نیز اشاره کرد. این گیاه می‌تواند یک‌لایه محافظت‌کننده روی پوست و سایر اندام‌های داخلی ایجاد کند. علاوه بر این دارای مولکول‌ها و مواد شیمیایی است که می‌تواند التهاب و آلرژی را تسکین دهد. ازاین‌رو می‌توان از این گیاه در موارد درمانی متعددی استفاده کرد.

گل‌ختمی برای درمان بیماری‌های تنفسی و سرفه
یکی از مهم‌ترین موارد مصرف گل ختمی، استفاده از این گیاه برای درمان سرفه و مشکلات تنفسی است. گل ختمی برای سرفه معجزه می‌کند. بیماری‌های تنفسی مختلف را می‌توان به کمک این گل درمان کرد. معمولا از دمنوش گل‌ختمی برای درمان سرفه‌های شدید و مشکلات تنفسی استفاده می‌شود. خصوصا که این گیاه اثر ضدالتهابی و آرام‌بخش دارد و می‌تواند به کاهش شدت سرفه‌ها و التهاب ناشی از آنها کمک کند. برگ و ریشه‌های گل ختمی برای درد و تورم غشاهای مخاطی که مجرای تنفسی را پوشانده‌اند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین این گیاه می‌تواند برای درمان سرفه‌های خشک نیز مدنظر قرار بگیرد. برای مصرف این گیاه جهت درمان سرفه و سرماخوردگی می‌توان هم از قرص‌ها و شربت‌های حاوی این گیاه استفاده کرد، هم این که می‌توان در روز چند فنجان چای گل‌ختمی را نوشید.

درمان گلودرد با گل ختمی
یکی دیگر از گزینه‌های استفاده از گل‌ختمی، برای درمان عفونت‌ها و التهاب‌های گلو است. ازاین‌رو این گیاه را به‌عنوان درمان خانگی گلودرد نیز می‌شناسند. اثر ضدعفونی‌کنندگی این گیاه و کاهش‌دهنده التهاب و درد، تاثیر زیادی در درمان گلودرد خواهد داشت. آنزیمی که در ریشه گل ختمی وجود دارد می‌تواند به مهار باکتری‌ها و شل شدن مخاط مجاری تنفسی کمک کند. می‌توان از قرص گل ختمی یا شربت‌های حاوی عصاره ریشه گل‌ختمی برای درمان گلوی تحریک‌شده استفاده کرد.

  کالری‌ها در بدن ما اینگونه می‌سوزند!

تسکین التهابات و سوزش‌های پوستی
اثر ضدالتهابی ریشه گل ختمی همچنین می‌تواند به تسکین سوزش پوست ناشی از اگزما و درماتیت نیز کمک کند. یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که استفاده از پماد حاوی تنها ۲۰ درصد عصاره ریشه گل ختمی باعث کاهش سوزش پوست می‌شود. محققان پیشنهاد کردند که این گیاه سلول‌های خاصی را تحریک می‌کند که دارای فعالیت ضدالتهابی هستند. از برگ گل‌ختمی می‌توان به‌صورت موضعی به‌عنوان ضماد برای نیش حشرات استفاده کرد.

درمان مشکلات معده و مشکلات گوارشی با گل‌ختمی
یکی دیگر از موارد مصرف گل ختمی، استفاده از آن برای درمان معده درد و سایر مشکلات گوارشی است. این گیاه می‌تواند یک‌لایه محافظتی را در دستگاه گوارش ایجاد کرده و التهاب آن را کاهش دهد. مولکول‌های موجود در آن می‌توانند زخم‌های گوارشی را تسکین دهند.
از خواص گل‌ختمی برای کاهش التهاب مخاط معده استفاده می‌شود. علاوه بر این در درمان زخم معده نیز این گیاه خاصیت درمانی زیادی دارد. گیاه گل ختمی می‌تواند گزینه درمانی مناسبی برای درمان اسهال و همچنین درمان یبوست باشد.

گل ختمی به درمان زخم‌ها کمک می‌کند
همان‌طور که پیش‌ازاین هم اشاره شد، ریشه گل‌ختمی دارای فعالیت ضدباکتریایی است. اثر ضدالتهابی این گیاه نیز مشخص است. ازاین‌رو می‌توان از این گیاه برای بهبود زخم نیز استفاده کرد. افراد گاهی اوقات برگ و ریشه گل‌ختمی خشک شده را مستقیما روی پوست قرار می‌دهند و از آن برای درمان آبسه و زخم‌های پوستی استفاده می‌کنند. این ترکیب می‌تواند به‌عنوان ضماد برای درمان التهاب و سوختگی‌های پوستی مورداستفاده قرار بگیرد.

تاثیر این گیاه بر سلامت قلب
دانشمندان در حال بررسی پتانسیل عصاره این گیاه در درمان بیماری قلبی مختلف هستند و به سلامت قلب کمک می‌کند. یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۱ اثرات عصاره گل ختمی مایع را در درمان لیپمی، تجمع پلاکتی و التهاب بررسی کرد. این شرایط گاهی با بیماری قلبی عروقی مرتبط است. محققان دریافتند که مصرف عصاره گل به مدت یک ماه تأثیر مثبتی بر سطح کلسترول HDL دارد و سلامت قلب را ارتقا می‌دهد. تحقیقات بیشتری برای گسترش و تایید این یافته‌ها موردنیاز است. به دلیل تاثیری که گل ختمی روی کاهش چربی دارد، می‌تواند از آسیب‌های کبدی و بیماری کبد چرب نیز جلوگیری کند.

  برای مقابله با اُمیکرون از این خوراکی ها غافل نشوید

استفاده از گل‌ختمی به‌عنوان مسکن
در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شده‌است، مشخص‌شده که ریشه گل‌ختمی می‌تواند به‌عنوان یک مسکن برای تسکین درد نیز عمل کند. بر اساس این مطالعه می‌توان از ریشه این گیاه برای تهیه یک تسکین‌دهنده عالی استفاده کرد. برای تسکین درد پاها، تسکین گلودرد، تسکین درد ناشی از زخم و ساییدگی و غیره می‌توان از ریشه گیاه گل ختمی استفاده کرد. این گیاه می‌تواند به‌عنوان یک دمنوش آرام‌بخش مورداستفاده قرار بگیرد. مصرف عصاره این گیاه به‌صورت روزانه نیز می‌تواند به‌عنوان یک مسکن اثر کند.

درمان عفونت‌های باکتریایی
نتایج یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که عصاره ریشه گل ختمی پتانسیل درمان باکتری‌های گرم مثبت را دارد. این باکتری‌ها مسئول بیش از ۵۰ درصد عفونت‌هایی هستند که در انسان رخ می‌دهند. بسیاری از این باکتری‌ها مقاوم به آنتی‌بیوتیک بوده و همین کار درمان را دشوار می‌کند. هنگامی که عصاره گل‌ختمی به‌صورت موضعی بر روی زخم موش استفاده می‌شود، این عصاره به طرز قابل‌توجهی در کنار آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های زخم موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان