• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • با این راهکارها هوش خود را افزایش دهید

با این راهکارها هوش خود را افزایش دهید

پیام جوان: به گزارش فرتاک، اگر مغز شما چیزهای جدیدی تجربه کند که حس فیزیکی (بینایی،شنوایی،بویایی،و لامسه) را با حس عاطفی ترکیب کند، سالم و قوی باقی خواهد ماند چرا که در این صورت، بین نواحی مختلف مغز ارتباطی شکل می گیرد که باعث تولید سلول های عصبی طبیعی می شود. این سلول ها، بر قدرت حافظه تاثیر شگفت انگیزی دارند و سلول های اطرافشان را هم قویتر می کنند تا در برابر اثرات افزایش سن، مقاوم تر شوند.

۱۰ تمرین جالب برای افزایش هوش

با چشم های بسته دوش بگیرید:
وقتی در حمام چشم های خود را می بندید و بدن خود را می شویید، قسمت ها و بافت هایی از بدن خود را لمس خواهید کرد که قبلا متوجه آنها نمی شدید و این باعث ارسال پیام به مغرتان می شود.

تمرین برای مغز:
سعی کنید فقط از حس لامسه خود استفاده کنید. البته مراقب باشید لیز نخورید و آسیب نبینید فقط با حس لامسه خود شیر دوش را پیدا کرده و دمای آب را کم با زیاد کنید، بعد با چشمان باز به شست و شو و اصلاح بپردازید.

مسواک زدن با دست غیرغالب:
تحقیقات دانشمندان نشان داده است، اگر هنگام مسواک زدن از دست غیرغالب، مثل دست چپ برای راست دست ها استفاده کنید، قسمت هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می کنند، به سرعت و به میزان زیادی گسترش میایند استفاده از این دست برای انجام کارها، باعث فعال شدن قسمت مخالف مغز می شود.

تمرین برای مغز:
هنگام مسواک زدن، با دستی خمیردندان و مسواک را بگیرید که معمولا از آن استفاده نمی کنید.

در هنگام صبح و بعد از بیدار شدن، کارهای تکراری خود را تغییر دهید:
مطالعاتی که روی تصاویر مغز انجام شده، نشان داده است انجام کارهای جدید و متنوع باعث پرورش قسمت های بزرگی از قشر خارجی مغز می شود و این، حاکی از این مطلب است که در چندین ناحیه ویژه، فعالیت مغز افزایش میابد وقتی کارهای نو، تکراری و روزمره شوند،فعالیت آن نواحی از مغز هم کاهش میابد.

  خواص سیر برای پاکسازی ریه ها

تمرین برای مغز
اگر همیشه قبل از خوردن صبحانه، لباس هایتان را عوض می کنید، گاهی بعد از صبحانه این کار را انجام دهید؛ کانال تلویزیونی را که معمولا هر روز صبح تماشا میکنید، تغییر دهید و کانال جدیدی را ببینید و از کوچه و خیابان هایی که تا به حال نرفته اید، بگذرید.

جای خود را سر میز غذا عوض کنید:
در اکثر خانواده ها، هر نفر جای مخصوص خود را سر میز غذا دارد اما می توان با عوض کردن جا، مغز را تحریک کرده و پرورش دهید.

تمرین برای مغز
هر از گاهی جای خود را بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده عوض کنید، تا هم به غذاهای مختلف و نمک و فلفل از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید و هم زاویه دیدتان نسبت به اتاق عوض شود.

اشیاء آشنا را وارونه کنید:
وقتی که اشیایی که طبق معمول سر جای خودشان هستند نگاه کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغزتان به سرعت آنها را می شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف میشود وقتی شیئی به طور وارونه قرار بگیرد، شبکه مغز شما دچار درگیری می شود و سعی می کند که شکل، رنگ و روابطی را که در این تصویر وجود دارد، تغییر کند.

تمرین برای مغز
قاب عکس خانوادگی ،ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید.

با بینی خود ارتباط جدید برقرار کنید:
برخی از ما احتمالا یادمان است که از چه زمانی عطر چای یا قهوه ،شروع یک روز جدید را برایمان تداعی می کند، اما شما می توانید با مرتبط ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات، وانیل یا نعناع با یک فعالیت، مسیرهای عصبی جدید را هوشیار نگهدارید.

  چرا شدت دردها در هنگام خواب بیشتر می‌شوند؟

تمرین برای مغز
به مدت یک هفته، مقداری از عطر محبوبتان را کنار تخت خود بگذارید. هنگامی که از خواب بلند می شوید، در شیشه عطر را باز کرده و مقداری از آن را استنشاق کنید؛ بعد از دوش گرفتن و هنگام لباس پوشیدن هم، این کار را تکرار کنید.

پنجره ماشین خود را پایین نگهدارید:
هیپو کامپ مغز، یعنی آن ناحیه از مغز که خاطرات را پردازش می کند، برای ساختن نقشه های ذهنی عطرها، بوها، صداها، و تصاویر را با هم مرتبط می سازد.

تمرین مغز
هم زمان با اینکه در خودروی خود نشسته اید و مسیر را طی می کنید، سعی کنید با باز نگهداشتن پنجره ماشین، بوها و صداهای جدید را شناسایی کنید؛ باز نگهداشتن پنجره، مواد خام بیشتری را در اختیار مدارهای هیپو کامپ مغز قرار می دهد. البته تحقیقات نشان داده است که پیاده روی هم، یکی از بهترین تمرینات برای مغز است.

با پول خردها بازی کنید:
مغز ما برای تفاوت قائل شدن بین اشیا، به نشانه های چشمی و بصری متکی است به همین خاطر، استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که کمی با هم متفاوت هستند، می تواند فعالیت در ناحیه های غشایی مغز که اطلاعات لمسی را پردازش می کنند، افزایش دهد و ننجر به سیناپسهای قویتری می شود. دقیقا به همین دلیل است که، افرادی که در بزرگ سالی بینایی خود را از دست می دهند، می توانند خط بریل را سریعتر بیاموزند. چرا که مغز آنها مسیر های بیشتری را به پردازش خطوط ریز طی کرده است.

تمرین برای مغز
یک لیوان را پر از پول خرد کنید و آن را در نگهدارنده، لیوان داخل خودرو خود بریزید، پشت چراغ قرمز سعی کنید که با استفاده از حس لامسه خود، مبلغ آنها را مشخص کنید همچنین می توانید آنها را در جیب خود بریزید و در هر زمان و مکانی این کار را انجام دهید.

  نشانه‌های مشکلات کبدی در بدن

بازی ده سوالی را انجام دهید:
برای پرورش مغز، باید آنرا وادار به تمرکز بر گزینه های مختلف کنید.

تمرین مغز
مثلا کسی به شما یک شئ می دهد و شما باید کارکرد ۱۰ چیز مختلف را با آن اجرا کنید.

مثال:
یک مگس کش، ممکن است، راکت تنیس، چوب بیس بال، باد برن، چوب گلف، چوب درامز، آرشه و ویولون، بیلچه، میکروفون یا پاروی قایق باشد.

کالاهای داخل قفسه های فروشگاه های سوپر مارکت را وارسی کنید:
چیدمان فروشگاه های جوری است، که جنس های سود آورتر، در مقابل چشم مردم قرار دارد و وقتی وارد راه روها می‌شوید، کالاهای مورد نظرتان را پیدا نمی کنید.

تمرین برای مغز
در راهروی فروشگاه بایستید، و یک قفسه را از بالا تا پایین نگاه کنید اگر محصول جدیدی را دیدید، آن را بردارید و مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و درباره اش فکر کنید. لازم نیست که حتما آن را بخرید؛ بلکه با این کار از روزمره گی خود جدا می شوید و چیز جدیدی را تجربه می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان