• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • واکنش‌های وسیع بین‌المللی به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک

واکنش‌های وسیع بین‌المللی به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، در پی صدور حکم حکومتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل متحد، درباره بحران اوکراین جلسه اضطراری برگزار کرد.

در این جلسه که شامگاه دوشنبه دوم اسفند (۲۱ فوریه) ساعتی پس از صدور فرمان به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک تشکیل شد، آمریکا و متحدان غربی‌اش بر آن هستند تا علیه کرملین تحریم‌های شدیدی وضع کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ساعاتی قبل از نشست شورای امنیت در بیانیه‌ای نگرانی شدید خود درباره تصمیم روسیه در مستقل شناختن مناطق دونتسک و لوهانسک را اعلام کرد.

دبیرکل سازمان ملل در توییتی نوشت: «سازمان ملل به طور کامل از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهایی که برای جامعه بین‌الملل شناخته شده است، حمایت می‌کند.»

واکنش آمریکا به تصمیم روسیه

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در جلسه شورای امنیت در نیویورک گفت: «ایالات متحده به دلیل نقض قوانین بین‌المللی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین از سوی روسیه، تحریم‌هایی علیه مسکو وضع می‌کند.»

او تصریح کرد، واشنگتن استقرار نیروها و ادوات نظامی روسیه در شرق اوکراین را به منزله گام نخست برای حمله به اوکراین تلقی می‌کند. سفیر آمریکا در این باره افزود :«اقدام آقای پوتین در راستای تامین بهانه برای شروع حمله دیگری به اوکراین است.»

گرینفیلد در این جلسه تاکید کرد: «همه دولت‌ها باید محکم و متحد مقابل روسیه بایستند تا نیروهایش را از اوکراین عقب براند و به میز مذاکره برگردد تا همه با هم به سوی صلح گام برداریم.»

  سهام هیوندای در پی خبر احتمال همکاری با اپل ۲۰ درصد افزایش یافت

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال این مناطق که “توسط نیروهای تحت حمایت مسکو اداره می‌شوند” را “قابل پیش‌بینی و شرم‌آور” خواند.

بلینکن افزود، آمریکا این اقدام را به شدیدترین حالت محکوم می‌کند. او به اوکراین قول حمایت داد و بر لزوم حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان