• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • سیب زمینی بنفش و خواص فوق العاده ای که از آن بی خبرید

سیب زمینی بنفش و خواص فوق العاده ای که از آن بی خبرید

پیام جوان: به گزارش فرتاک نیوز، سیب زمینی بنفش در برخی از کشورهای اروپایی به عنوان یک غذای لذیذ در نظر گرفته می شود، اما غنی از فواید شگفت انگیزی است که از این رو می تواند فواید بالقوه زیادی برای سلامتی کسانی که به طور منظم آن را مصرف می کنند، در پی داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با خواص سیب زمینی بنفش به طور کلی آشنا شوید.

معرفی خواص سیب زمینی بنفش
سیب زمینی بنفش از دیگر انواع سیب زمینی های معمولی است که با توجه به شناسایی تاثیرات مثبت آن در زندگی و برنامه های غذایی راه پیدا کرده است. به طور کلی این سیب‌ زمینی‌ ها کمی کوچک‌ تر از سیب‌ زمینی‌ های سفید هستند و رنگ آن ها نیز بنفش تیره و تقریبا سیاه می باشد. توجه داشته باشید که داخل نشاسته ای این سیب زمینی ها می تواند یک رنگ بنفش چشمگیر باشد که در طول پخت حفظ می شود. این رنگ عمدتا به دلیل غلظت بالای آنتوسیانین است که در گروه آنتی اکسیدان ها قرار دارد.
فواید مصرف این سیب زمینی برای بدن

قابل به ذکر است که گنجاندن این سیب زمینی برای بدن مزایای بسیاری در پی دارد که در ادامه این مقاله به بیان هر یک آن ها می پردازیم.

تنظیم فشار خون
به طور کلی مقادیر زیادی پتاسیم در همه ی انواع سیب زمینی ها وجود دارد، اما در این نوع ارغوانی، غلظت بالای آنتی اکسیدان ها به پتاسیم کمک به سزایی می کند. به این صورت که با کاهش تنش در رگ‌ های خونی و شریان‌ ها، می‌ توانید فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. بنابراین خطر تصلب شرایین، حملات قلبی، سکته‌ های مغزی و همچنین بیماری‌ های عروق کرونر قلب را تا حد قابل توجهی کنترل می کند.

غنی از آنتی اکسیدان ها
در حالی که سیب زمینی های معمولی برای شما مفید هستند، اما گفتنی می باشد که انواع بنفش آن نیز مملو از آنتی اکسیدان های قوی از جمله آنتوسیانین ها و فلاونوئیدها می باشد. این آنتی اکسیدان ها با پیشرفت های بی شماری در سلامت افراد مرتبط هستند. توجه داشته باشید که عملکرد اصلی آن ها خنثی کردن رادیکال های آزاد است که در ادامه می توانند محصولات جانبی خطرناک برای تنفس سلولی را که می توانند باعث التهاب و بیماری های مزمن شوند، را از بین ببرند.

  اولین محموله واکسن روسی کرونا هفته آینده به ایران وارد می‌شود

بهبود عملکرد های کبد
طبق مطالعات انجام شده چنین نشان داده شد که مصرف منظم این نوع سیب زمینی نشان دهنده افزایش فعالیت آنزیم های کبدی می باشد که از این رو بدن به طور موثرتری مواد زائد را از بین می برد و خون را پاکسازی می کند. همچنین این ممکن است توسط آنتی اکسیدان های قوی موجود در سیب زمینی بنفش را تحریک کند.

مغز
یکی از مهم ترین خواص سیب زمینی بنفش تاثیر گذاری بر عملکردهای آنتی اکسیدان ها در مغز می باشد. گفتنی است که با پاکسازی مسیرهای عصبی و جلوگیری از رسوب بتا آمیلوئید، این سیب زمینی می تواند خطر ابتلا به بیماری های عصبی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

کاهش وزن
خوردن سیب زمینی و سایر غذاهای نشاسته ای و غنی از مواد مغذی می تواند به شما کمک کند تا از پرخوری در میان وعده ها و وعده های غذایی جلوگیری کنید. وقتی سبزیجات با فیبر بالا می خورید به سیر نگه داشتن شما کمک می کند که از این رو باعث کاهش ترشح قند خون و انسولین تا حد قابل توجهی می شود که در نهایت می تواند از گرسنگی جلوگیری کند.

ضد سرطان
با مقادیر عالی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در این سیب زمینی، مصرف منظم آن می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان های مختلف کمک به سزایی کند. طبق مطالعات انجام شده چنین مشخص شد که سیب زمینی بنفش از چندین ماده مانند آنتوسیانین، اسید کلروژنیک و نشاسته مقاوم تشکیل شده است که به از بین بردن سلول های سرطانی کمک بسیاری می‌ کند.

  کلید چاقی و لاغری در دست قارچ‌های روده

بهبود سیستم گوارشی
مقادیر متوسط فیبر موجود در سیب زمینی بنفش می تواند حرکت پریستالتیک را در روده کوچک تا حد قابل توجهی تحریک کند، که در نهایت می تواند علائم یبوست، نفخ، گرفتگی و ناراحتی معده را تسکین دهد. همچنین خواص ضد التهابی می تواند شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر را تا حد قابل توجهی کنترل نماید.

افزایش انرژی
به طور کلی غذاهای نشاسته ای و پر کربوهیدرات می توانند راهی عالی برای افزایش سطح انرژی و افزایش استقامت در هنگام انجام کارهای فیزیکی به شمار آیند.

لخته شدن خون
این سیب زمینی با کاهش سطح کلسترول، کاهش فشار خون و رقیق شدن خون، برای جلوگیری از لخته شدن خون، که می تواند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود، بسیار موثر است. با این حال، این خاصیت رقیق کنندگی خون در سیب زمینی های بنفش به این معنی است که قبل از جراحی یا اگر از اختلالات خونریزی رنج می برید، باید از مصرف آن ها تا حد قابل توجهی اجتناب کنید.

نحوه مصرف سیب زمینی بنفش
حالا که با خواص سیب زمینی بنفش به خوبی آشنا شدید بد نیست که نحوه استفاده از آن را هم آموزش ببینید. گفتنی است که روش های زیادی برای پختن سیب زمینی بنفش وجود دارد که بیشتر آن ها مانند پختن سیب زمینی معمولی است. از محبوب ترین روش های پخت این سیب زمینی ها می توان به تهیه پوره آن یا آب پز کردن آن ها قبل از پخت در فر اشاره کرد.
وقتی سیب زمینی ها را می جوشانید، برخی از رنگ ها شروع به محو شدن می کنند که نشان دهنده کاهش محتوای آنتی اکسیدانی آن ها است. گفتنی است که پختن این سیب زمینی های ارغوانی روشی بسیار محبوب برای تهیه آن ها به شمار می آید و در حالتی دیگر می توانید پنکیک های خوشمزه و خوشرنگ نیز بپردازید.

ارزش غذایی این خوراکی
پس از مطالعه خواص سیب زمینی بنفش, با آگاهی از ارزش غذایی این خوراکی در می یابید که تا چه اندازه گنجاندن آن در برنامه غذایی حائز اهمیت است.

  ۷ ماده طبیعی برای محافظت از معده

کالری: ۸۷

پروتئین: ۲ گرم

کربوهیدرات: ۲۰ گرم

فیبر: ۳.۳ گرم

چربی: کمتر از ۱ گرم

منگنز: ۶ درصد از ارزش روزانه

مس: ۲۱ درصد

آهن: ۲ درصد

پتاسیم: ۸ درصد

ویتامین ب۶: ۱۸ درصد

ویتامین سی: ۱۴ درصد

 

عوارض جانبی
به طور کلی خوردن سیب زمینی سالم و بی خطر است. با این حال در برخی موارد، مردم باید مصرف خود را محدود و یا به طور کامل از آن ها اجتناب کنند، که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

آلرژی
آلرژی غذایی یک بیماری شایع در بین افراد است که اغلب با واکنش ایمنی مضر به پروتئین های موجود در برخی غذا ها مشخص می شود. آلرژی به سیب زمینی نسبتا نادر است، اما برخی از افراد ممکن است به پاتاتین که یکی از پروتئین های اصلی موجود در سیب زمینی است، حساسیت داشته باشند.
همچنین کسانی که به لاتکس حساسیت دارند ممکن است به دلیل پدیده ای به نام واکنش متقاطع آلرژیک به پاتاتین نیز حساسیت نشان دهند.

افزایش وزن
به طور کلی زیاده روی در مصرف این نوع سیب زمینی می تواند خواص خود را نقض کرده و در ازای کربوهیدرات و نشاسته بالا به چاقی و اضافه وزن منجر شود.

دیابت و افزایش قند خون
همان طور که مطالعه کردید درست است که شاخص گلیسمی این نوع سیب زمین پایین است اما توجه داشته باشید که مصرف آن در طی مقادیر بسیار بالا می تواند در قند خون تاثیر منفی باقی بگذارد.
همچنین طی تحقیقات انجام شده چنین مشخص شد که خانم های بارداری با مصرف بیش از اندازه این سیب زمینی خطر ابتلا به دیابت بارداری را در خود افزایش می دهند.

تداخلات دارویی
همچنین مقادیر بالای پتاسیم می تواند در ازای بخشیدن خواص سیب زمینی بنفش به عملکردهای بدن، عکس عمل کند و با برخی قرص و داروهای بتا بلوکر در تداخل دارویی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان