• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • تصمیم ترکیه برای حذف دلار از اقتصاد این کشور طی هفته‌های آینده

تصمیم ترکیه برای حذف دلار از اقتصاد این کشور طی هفته‌های آینده

پیام جوان: به گزارش راشاتودی، نورالدین نباتی، وزیر خزانه‌داری و اقتصاد ترکیه گفته که روند حذف دلار از اقتصاد این کشور طی هفته‌های آینده شدت خواهد گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی تأکید کرد: دولت ترکیه می‌خواهد تبدیل دارایی‌های حساب ذخیره ارز خارجی این کشور به لیر ترکیه را سرعت ببخشد و تاکنون ۱۳۱ میلیارد لیر معادل ۹٫۶۹ میلیارد دلار در قالب این طرح در این حساب جای داده شده است.

دولت ترکیه در قالب این سیاست ضد دلاری خود که ماه گذشته میلادی از اجرای آن خبر داد، می‌خواهد از ارزش لیر در برابر سقوط بیشتر نسبت به دیگر ارزهای بین‌المللی حمایت کند و از سوی دیگر باعث شود تا مردم این کشور زمانی که دارایی‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند خیال راحت‌تری داشته باشند.

نباتی طی سخنانی در جمع سازمان‌های غیردولتی در استانبول گفت: روند کاهش ارزهای خارجی در حساب فارکس ترکیه آغاز شده و ما شاهد پایین آمدن سریع‌تر نسبت به ارزهای خارجی در این حساب طی هفته‌های آینده خواهیم بود.

در حال حاضر اقتصاد ترکیه درگیر بحران است؛ چراکه تورم در این کشور سر به فلک کشیده و رشد اقتصادی آن متوقف شده است. از سوی دیگر شاهد کاهش قابل توجه دارایی‌های حساب ذخیره ارز خارجی این کشور هستیم.

تنها طی ماه گذشته ارزش لیر در برابر دلار ۱۸٫۴ درصد ریخت و به طور کلی در سال ۲۰۲۱ لیر ۴۴ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد.

نباتی گفته که امیدوار است نرخ تورم ترکیه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که سال گذشته برگزار می‌شود تک‌رقمی شود. تورم ترکیه در دسامبر ۲۰۲۱ با عبور از ۳۶ درصد به بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسید.

  لیر ترکیه در پایین‌ترین سطح تاریخ خود

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان