• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • راهکارهایی برای کنترل آسیب‌های مصرف زیاد سدیم

راهکارهایی برای کنترل آسیب‌های مصرف زیاد سدیم

پیام جوان: به گزارش فرتاک، به‌طور کلی ۹۵ درصد از سدیمی که دریافت می‌کنید، توسط بدن جذب می‌شود. پس حتی اگر زیاده‌روی در مصرف نمک جزو رویه‌های عادی و همیشگی در زندگی شما هم نباشد، همچنان یک بار زیاده‌روی در مصرف نمک می‌تواند پیامدهای منفی برای شما به همراه بیاورد.

با گذشت زمان کلیه‌ها در مواجهه با سدیم مازاد دچار مشکل می‌شوند و درنتیجه بدن از احتباس آب برای رقیق‌سازی این سدیم کمک می‌گیرد که یکی از پیامدهای رایجش همان احساس نفخ و پف‌کردگی شدید است. این فرایند هم مایعات اطراف سلول‌ها را افزایش می‌دهد و حجم خون را در بدن بالاتر می‌برد. افزایش حجم خون هم به معنای این است که قلب باید بسیار بیشتر فعالیت کند، درحالی که تکرار این رویه می‌تواند به بیماری فشار خون بالا، حملات قلبی یا سکته منتهی شود.

بریرلی هورتون (متخصص تغذیه) می‌گوید: «مصرف بیش‌ازحد سدیم می‌تواند خیلی راحت اتفاق بیفتد، مخصوصا عمدتا اگر از غذاهای آماده یا رستورانی استفاده می‌کنید. بعضی افراد هم نسبت به نمک حساسیت دارند و درنتیجه بیشتر در معرض آسیب‌های احتمالی قرار می‌گیرند». بنابراین، اگر احیانا در مصرف سدیم زیاده‌روی کردید، می‌توانید از راهکارهای زیر برای جبران این اتفاق کمک بگیرید.

فعالیت ورزشی سبک
فعالیت ورزشی سبک تا حدی که باعث تعریق شود، به شما کمک می‌کند تا مقداری از سدیم دریافتی را از بدن دفع کنید. البته اگر تصمیم گرفتید که فعالیت ورزشی سبک انجام بدهید، حتما نوشیدن آب به مقدار زیاد و تلاش برای حفظ تعادل آب در بدن را فراموش نکنید.

نوشیدن آب به مقدار زیاد
نوشیدن آب به مقدار زیاد، یکی از کارهای ساده‌ای است که به دفع سدیم از کلیه‌ها کمک می‌کند. حفظ تعادل آب در بدن نیز به شما کمک می‌کند تا احساس نفخ و پف‌کردگی را کاهش بدهید.

  فهرستی از مواد غذایی که منبع خوبی از کلسیم به‌شمار می‌روند

مراجعه به پزشک
بعضی افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر حساسیت به نمک هستند، مخصوصا افراد بالای ۵۱ سال یا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی یا فشار خون بالا. پس اگر شما هم یکی از این شرایط ذکر شده را دارید و نسبت به پیامدهای زیاده‌روی در مصرف نمک نگران هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

خوردن موز
پتاسیم یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که با سدیم مازاد مقابله می‌کند. مواد غذایی خاصی مانند موز، لوبیا سفید، سبزیجات برگدار و سیب‌زمینی در گروه بهترین منابع برای دریافت پتاسیم قرار می‌گیرند. مصرف خوراکی‌های سرشار از سدیم به‌طور کلی تصمیم خوبی است زیرا این مواد غذایی معمولا در گروه مواد غذایی کامل قرار می‌گیرند و به‌طور طبیعی سدیم کمی دارند. با این‌حال، افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی باید مراقب پتاسیم دریافتی شان هم باشند و درباره مصرف پتاسیم با پزشک شان مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان