• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • یائیر لاپید: اگر لازم شود خودمان علیه ایران اقدام خواهیم کرد

یائیر لاپید: اگر لازم شود خودمان علیه ایران اقدام خواهیم کرد

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در برابر کمیسیون روابط خارجی و امور دفاعی اسرائیل گفت: «البته ما ترجیح می‌دهیم مطابق با همکاری‌های بین‌المللی عمل کنیم، اما اگر لازم شود خودمان علیه ایران اقدام خواهیم کرد.»

او روز دوشنبه ششم دی (۲۷ دسامبر) به تاکید گفت: «ما به تنهایی از خود دفاع می‌کنیم.»

به گزارش جروزالم پست، لاپید افزود: «ما اطلاعات دقیقی درباره برنامه هسته‌ای ایران به متحدان‌خود ارائه دادیم و این فقط نظرات و مواضع نبود، بلکه اطلاعات ملموسی بود که ثابت می‌کند ایران به‌طور کاملاً سیستماتیک دنیا را فریب می‌دهد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه ششم دی پیش از آغاز دور تازه مذاکرات وین، در برابر خبرنگاران تاکید کرد یکی از مهم‌ترین مسایل مهم این مذاکرات آن است که “ایران بتواند نفت خود را بدون هیچ مانعی بفروشد و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود”. او گفت ایران باید بتواند از همه مزایای اقتصادی که در برجام پیش‌بینی شده استفاده کند.

وزیر خارجه اسرائیل در پی این سخنان همتای ایرانی خود افزود: «تنها چیزی که آنها به آن اهمیت می‌دهند لغو تحریم‌ها و سرازیر شدن میلیاردها دلار است، برای پیشبرد برنامه هسته‌ای این کشور و کمک به حزب‌الله و شبه‌نظامیان در سوریه و عراق و همه شبکه‌های تروریستی که در جهان ایجاد کرده‌اند.»

به گزارش العربیه، وزیر خارجه اسرائیل با بیان اینکه امروز مذاکرات هسته‌ای در وین از سر گرفته می‌شود، افزود: «سیاست خارجی و چالش اصلی اسرائیل جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران است.»

لاپید گفت که کشورش در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای گسترده‌ای با همه کشورهای شرکت‌کننده در این مذاکرات داشته است.

  علامت سلطان عمانی به بازار دلار تهران؟

لاپید با بیان اینکه ما به وضوح به همه اطلاع داده‌ایم، اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود، گفت: «اسرائیل از دیپلماسی به عنوان گزینه ارجح در برخورد با ایران حمایت می‌کند. ما با هر توافقی مخالف نیستیم ما با توافق خوب موافقیم، اما با هر توافقی که اجازه نظارت حقیقی بر برنامه هسته‌ای ایران، اموال این کشور و شبکه‌های تروریستی مورد حمایت تهران، ندهد، به شدت مخالفیم.»

اسرائیل از آغاز با احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام مخالف بوده و همواره به طرف‌های غربی امضا‌کننده توافق در مورد خطرات طولانی شدن مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک یا هر توافق جدیدی که مانع از برنامه هسته‌ای ایران نشود، هشدار داده است.

چندی پیش جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده برای رایزنی در مورد مناقشه هسته‌ای با ایران به اسرائیل سفر کرد. او به طور جداگانه با نفتالی بنت، نخست‌وزیر، بنی گانتس، وزیر دفاع و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد.

مقامات آمریکا از مدت‌ها پیش گفته‌اند که در صورت شکست مذاکرات دیپلماتیک با ایران، ایالات متحده آمده است به “طرح بی” روی آورد، بدون آن‌که جزئیات آن را اعلام کنند.

در این میان اسرائیل به عنوان هم‌پیمان واشنگتن بارها تأکید کرده است که خود را برای یک ضربه نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران آماده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان