• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • خطیب‌زاده: در این مدت، در خصوص گفت‌وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا انجام نشده است

خطیب‌زاده: در این مدت، در خصوص گفت‌وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا انجام نشده است

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، سعید خطیب‌زاده روز ۲۹ آذرماه (۲۰ دسامبر) در یک نشست خبری در به واکنش به اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در خصوص ارسال پیام مستقیم به تهران گفت: «در خصوص گفت‌وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا طی این‌ ماه‌ها که مذاکرات در وین در جریان بوده، انجام نشده است».

به گزارش خبرگزاری مهر، او با بیان اینکه از ابتدای مذاکرات در وین، “برخی پیام‌ها به واسطه آقای انریکه مورا به صورت مکتوب و غیرمکتوب درباره موضوعات مذاکراتی دریافت شده” افزود که جواب این پیام‌ها “در جا داده شده است”.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین است.

خطیب‌زاده درباره پیشنهادهای آمریکا گفت که این کشور “بر خلاف آنچه امروز بیان می‌کند، هیچ پیشنهاد یا متن ملموسی به ۱+۴ ارائه نکرده است” و این موضوع، به گفته او “روی نیت آمریکا علامت سوال بزرگی می‌گذارد”.

او همچنین با انتقاد از کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا که مذاکرات با ایران برای احیای برجام را پیش می‌برند، گفت که این کشورها “وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و اطلاعات غلط و برساخته به رسانه‌ها می‌دهند”.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درحالی گفت‌وگوی مستقیم ایران با ایالات متحده آمریکا را تکذیب می‌کند که مذاکرات میان گروه ۴+۱ و ایران با هدف احیای برجام و بازگشت “آمریکا” به این توافق آغاز شده است.

مرحله جدید دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین روز جمعه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) بار دیگر متوقف شد. همزمان، کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای (بریتانیا، فرانسه و آلمان) در بیانیه‌ای مشترک علت وقفه در مذاکرات را درخواست ایران عنوان کردند و آن را اقدامی ناامیدکننده خواندند.

  Giuliani cancels Ukraine trip, says he'd be 'walking into a group of people that are enemies of the US'

در واکنش، علی باقری کنی، سرپرست مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی، درخواست توقف مذاکرات از سوی ایران را تکذیب کرد و گفت: «از همان ابتدا توافق کرده بودیم که بعد از رسیدن به پیش‌نویس توافق، به استراحت عادی برویم».

در همین حال، “مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی” هم روز ۲۴ آذرماه (۱۵ دسامبر) در گزارشی با عنوان “مذاکرات وین: تقابل اراده‌ها و جنگ روایت‌ها” با اشاره به آنچه که “تلاش آمریکا برای انعقاد توافقی یک‌طرفه و ناقص” نامید، پیش‌بینی کرد که “نتیجه مذاکرات به یک توافق زودهنگام و پایدار منجر نخواهد شد”.

هنوز تاریخ دقیقی برای از سرگیری این مذاکرات اعلام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان