• Home
  • >
  • ورزشی
  • >
  • تغییرات جدید در لیست پرافتخارترین کشتی گیران آزاد جهان

تغییرات جدید در لیست پرافتخارترین کشتی گیران آزاد جهان

پیام جوان: به گزارش ورزش سه، فهرست پرافتخارترین کشتی گیران آزاد جهان با پایان رقابت های جهانی اسلو تا حدودی تغییر کرد، به همین خاطر مروری داریم بر ۱۰ ورزشکار برتری که رشته کشتی آزاد تاکنون به خود دیده است؛ ورزشکارانی که توانستند در مسابقات جهانی و المپیک قهرمانی های زیادی کسب کنند و نام شان را به عنوان اسطوره این ورزش ثبت کنند.

در این فهرست برترین‌کشتی‌گیران آزاد دنیا بر اساس کسب مدال طلا در مسابقات جهانی و المپیک، رده بندی شده‌اند.

۱۰ طلا

۱- الکساندر مدوید از اتحاد جماهیر شوروی (۳ طلای المپیک، ۷ طلای جهانی)
نام خانوادگی او در زبان روسی به معنی “خرس” است و مدوید در راه رسیدن به سه مدال طلای المپیک به حریفان خود رحم نکرد. او هرگز در مسابقات المپیک شکست نخورد، هرچند در سال ۱۹۶۴ مقابل احمد آییک از ترکیه مساوی کرد. او در سال ۲۰۰۱ به عنوان بزرگترین ورزشکار بلاروسی قرن بیستم انتخاب شد و یکی از ۱۰ نفری بود که وارد تالار مشاهیر فیلا شد.

۹ طلا

۲- بوایسار سایتی‌یف از روسیه (۳ طلای المپیک، ۶ طلای جهانی)
قطعاً یکی از بزرگترین کشتی گیران آزاد تمام دوران است. سایتی‌یف تنها دو بار در حرفه بین المللی خود شکست خورد. او در وزن ۷۴ کیلوگرم روی تشک رفت و سمبل کشتی روسیه است.

۸ طلا

۳- سرگئی بلوگلازوف از اتحاد جماهیر شوروی (۲ طلای المپیک، ۶ طلای جهانی)
بلوگلازوف یکی از ورزشکارانی بود که تحریم المپیک ۱۹۸۴ از سوی شوروی سابق بر فعالیت های المپیکی وی تأثیر زیادی گذاشت. سرگئی در دو المپیک ۱۹۸۰ و ۱۹۸۸ موفق به کسب مدال طلا شد و ۶ طلای جهانی را نیز کسب کرد.

  جم نجفی میلیاردر ایرانی-آمریکایی که قصد دارد در قراردادی به ارزش 3.8 میلیارد دلار باشگاه انگلیسی تاتنهام را خریداری کند کیست؟

۳- آرسن فادزائف از اتحاد جماهیر شوروی (۲ طلای المپیک، ۶ طلای جهانی)
تحریم المپیک ۱۹۸۴ احتمالاً سومین مدال طلای او را از بین برد. با این وجود او در ۶ دوره از مسابقات قهرمانی جهان در وزن ۶۸ کیلوگرم مدال طلا به دست آورد. وی همچنین در المپیک ۱۹۸۸ و ۱۹۹۲ طلای المپیک را بدست آورد. او پس از بازی های المپیک ۱۹۹۲ بازنشسته شد، اما در سال ۱۹۹۶ برای کشتی گرفتن در تیم ازبکستان به المپیک آتلانتا بازگشت اما همان کشتی‌گیر سابق نبود و سیزدهم شد.

۵- والنتین یوردانف از بلغارستان (۱ طلای المپیک، ۷ طلای جهانی)
رئیس کنونی فدراسیون کشتی بلغارستان در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا صاحب مدال طلا شد و در ۷ دوره مسابقات جهانی نیز به مقام قهرمانی رسید. او تنها کشتی‌گیر جهان است که در مسابقات جهانی صاحب ۱۰ مدال شده است (۷ طلا، ۲ نقره و یک برنز).

۷ طلا

۶- عبدالرشید سعدالله یف از روسیه (۲ طلای المپیک، ۵ طلای جهانی)
تانک روس ها توانست در اسلو به پنجمین طلای جهانی برسد و حالا در جمع بزرگان کشتی آزاد دنیا باشد و جمع مدال های طلای جهانی و المپیک خود را به ۷ طلا برساند. با وضعیتی که این کشتی گیر دارد او نزدیکترین آزادکاری است که شانس رسیدن به رکوردهای مدوید و سایتی‌یف را دارد.

۶- ماخاربک خادارتسف از اتحاد جماهیر شوروی (۲ طلای المپیک، ۵ طلای جهانی)
رسول خادم مانع از این شد که خادارتسف بتواند با رکورد شگفت انگیز مدوید برابری کند. خادارتسف که ۷ طلای جهانی و المپیک را در کارنامه داشت در سه دوره متوالی (جهانی ۹۴ و ۹۵ و المپیک ۹۶) در فینال مغلوب رسول خادم شد.

  آرژانتین در ضربات پنالتی، جام جهانی ۲۰۲۲ را بالای سر برد

۶ طلا

۸- جان اسمیت از آمریکا (۲ طلای المپیک، ۴ طلای جهانی)
اعجوبه سبک وزن آمریکایی در هر ۶ دوره مسابقات جهانی و المپیک که شرکت کرد هیچ باختی نداشت و قهرمان شد.

۹- عبدالله موحد از ایران (۱ طلای المپیک، ۵ طلای جهانی)
پرافتخارترین آزادکار ایرانی عبدالله موحد است که در وزن ۷۰ کیلوگرم توانست در المپیک مکزیکوسیتی مدال طلا را به دست بیاورد و ۵ طلای جهانی را نیز کسب کرد. حس یزدانی با ۴ طلای جهان و المپیک نزدیک ترین کشتی‌گیر ایرانی به رکورد موحد است.

۹- جردن باروز از آمریکا (۱ طلای المپیک، ۵ طلای جهانی)
باروز نیز توانست در اسلو در رقابت های اخیر مدال طلا را با شکست محمد نخودی از ایران در دیدار نهایی به دست بیاورد و ششمین مدال طلای المپیک و جهانی خود را کسب کند.

۱۱- سوسلان آندیف از اتحاد جماهیر شوروی(۲ طلای المپیک، ۴ طلای جهانی)
آندیف کشتی گیر سنگین وزن اتحاد جماهیر شوروی بود که از ۷ دوره حضور در مسابقات جهانی و المپیک به ۶ طلا و یک نقره رسید. او در سال ۲۰۱۸ در سن ۶۶ سالگی فوت کرد.

۱۱- لوان تدیاشویلی از اتحاد جماهیر شوروی(۲ طلای المپیک، ۴ طلای جهانی)
تدیاشویلی کشتی گیر سابق شوروی و گرجستان کنونی بود که بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ شکست ناپذیر بود و باختی در کارنامه اش ثبت نشد.

۱۳- حاجی‌مراد گاتسالوف از روسیه (۱ طلای المپیک، ۵ طلای جهانی)
گاتسالوف از کشتی گیران خوش استیل روسیه در وزن ۹۶ کیلوگرم بود که ۶ مدال از ۸ مدالش رنگ طلایی بود.

۱۳- لری خابلوف از اتحاد جماهیر شوروی (۱ طلای المپیک، ۵ طلای جهانی)
خابلوف که در حال حاضر از سیاستمداران عالی رتبه کشور گرجستان است، در ترکیب اتحاد جماهیر شوروی در وزن ۱۰۰ کیلوگرم صاحب ۶ طلای جهانی و المپیک شد.

  رقبای اوزان ۶۵ و ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد تیم ایران در بازی‌های المپیک توکیو

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان