• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • درخواست وکلا و خانواده باقر نمازی برای صدور اجازه خروج وی از ایران

درخواست وکلا و خانواده باقر نمازی برای صدور اجازه خروج وی از ایران

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه (۱۲ مهرماه) در توییتی از ایران خواست به باقر نمازی، شهروند ایرانی – آمریکایی زندانی در ایران، اجازه دسترسی فوری به مراقبت‌های پزشکی لازم برای نجات جان او داده شود.

بلینکن همچنین افزود: «۶ سال می‌شود که او خانواده‌اش را ندیده است. در چنین وضعیتی مثل امروز، او باید در جمع خانواده‌اش باشد.»

وکلا و خانواده باقر نمازی می‌گویند او به جراحی فوری نیاز دارد و خواستار اجازه خروج او برای جراحی در خارج از ایران شده‌اند.

جرد گنسر، وکیل باقر نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران هم که روز دوشنبه (۱۲ مهر) در یک نشست خبری به همراه خانواده باقر و سیامک نمازی شرکت کرده بود، وضعیت سلامتی موکل ۸۵ ساله‌اش را “خطرناک” توصیف کرد.

به گفته بابک نمازی، فرزند باقر نمازی و جرد گنسر، پزشکان معالح باقر نمازی معتقدند که برای جلوگیری از خطر سکته مغزی به دلیل انسداد یکی از شریان‌های اصلی خون‌رسانی به مغز، بیمارشان باید ظرف ۱۰ روز آینده تحت عمل جراحی قرار گیرد.

گنسر روز دوشنبه در این نشست خبری با تأکید بر مشکل جدی پزشکی باقر نمازی و “خطر مرگ” او در صورتی که مقامات ایران رویه خود را تغییر ندهند، از سازمان ملل و دولت بایدن خواست مستقیما برای آزادی نمازی وارد عمل شوند.

گنسر گفت:« اکنون زمان عمل فرا رسیده است.»

باقر نمازی با ملیت ایرانی – آمریکایی، کارمند پیشین یونیسف، در سال ۱۳۹۶ در جریان سفر به تهران برای دیدار از پسرش سیامک نمازی که در ایران چند ماه قبل بازداشت شده بود و پیگیری پرونده او، دستگیر شد.

  در هزارمین روز انهدام پرواز اوکراینی، جاستین ترودو قول داد دست از پیگیری عاملان قتل ۱۷۶ سرنشین این پرواز برندارد

سیامک نمازی، فرزند او، بازرگان ۴۹ ساله ایرانی- آمریکایی، مهرماه ۱۳۹۵ به اتهام “همکاری با حکومت آمریکا” بازداشت و زندانی شده بود.

دادگاه انقلاب پدر و پسر هر دو را به ده سال زندان محکوم کرد.

سیامک نمازی هنوز در زندان به سر می‌برد و باقر نمازی، با وجود بسته شدن پرونده‌اش از سوی مقام‌های قضایی، همچنان اجازه خروج از ایران را ندارد.

خانواده نمازی همزمان با درخواست از ایران برای اجازه خروج پدر و آزادی برادرشان، خواستار مداخله مستقیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این مسئله شده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، دولت بایدن بارها نگرانی خود را در مورد نگهداری غیرقانونی شهروندان آمریکایی و دیگر اتباع خارجی در ایران مطرح کرده است.

بابک نمازی می‌گوید، چنانچه در روزهای آینده به پدرش اجازه خروج از ایران داده نشود، باقر نمازی مجبور است با عمل جراحی در ایران موافقت کند. سناریویی که هرچند ایده‌آل نیست اما به گفته بابک نمازی، “وقتی مسئله بر سر مردن یا نمردن باشد، مسلما این هم یک گزینه است.”

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان