• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی: امارات به دنبال کاهش تنش و رقابت با ایران و ترکیه از راه گفت‌وگوست

وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی: امارات به دنبال کاهش تنش و رقابت با ایران و ترکیه از راه گفت‌وگوست

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی در کنفرانس سیاست جهانی در دوبی تاکید کرده که کشورهای عربی خلیج فارس رابطه اقتصادی بسیار قوی با چین دارند و از سوی دیگر زیر چتر نظامی آمریکا قرار دارند.

به گزارش رویترز، انور قرقاش در این کنفرانس گفت، این کشورها همچنین با نگرانی گفت‌وگوها میان قدرت‌های جهانی و ایران را برای بازگشت به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ دنبال می‌کنند و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان را نیز بعد از بیرون رفتن آمریکا شاهد هستند.

وزیر مشاور در سیاست خارجی امارات ادامه داده است: «ما در آینده خواهیم دید که ردپای آمریکا در منطقه واقعا به چه صورت باقی خواهد ماند. من فکر نمی‌کنم ما هنوز متوجه باشیم اما افغانستان واقعا یک آزمایش بود و حقیقتا آزمایش بسیار هشدار‌دهنده‌ای بود.»

قرقاش تصریح کرده که کشورهای منطقه باید در وهله اول بتوانند این منطقه را بهتر مدیریت کنند. او گفت: «در حال حاضر یک خلا وجود دارد و هرجا که خلا باشد مشکل به وجود خواهد آمد.»

وزیر مشاور امارات گفته که این کشور در حال تلاش برای رفع تنش‌ها در منطقه است و به همین منظور با دو کشور غیر عرب منطقه – ایران و ترکیه – در حال تعامل است. او بر نفوذ این دو کشور در درگیری‌های یمن، لیبی و “هرجای دیگری در منطقه” تاکید کرده است.

قرقاش تأکید کرد که امارات به دنبال کاهش تنش‌ و رقابت‌های طولانی‌مدت با ایران و ترکیه از طریق گفت‌وگوست و نمی‌خواهد شاهد رقابت یا رویارویی جدیدی در منطقه باشد.

به گفته انور قرقاش، امارات و عربستان سعودی باور دارند که توافق اتمی برجام ناظر بر برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه نیست. او همچنین گفت، امارات در حال مقابله با گروه‌های تندروی اسلامگرا مانند اخوان‌المسلین است که تهدیدی برای نظام‌های سلطنتی کشورهای خلیج فارس هستند.

  China's police targeting 'lawful' behavior to detain Muslims: report

قرقاش ادامه داد: «ترک‌ها نسبت به آنچه ما به آنها می‌گوییم بسیار مثبت هستند. آیا من درباره ایران هم دید مثبتی دارم؟ بله، دارم. آیا من بسیار خوشبین هستم که ایران سیاست منطقه‌ای‌اش را تغییر میدهد؟ باید بگویم من در این باره بیشتر واقع‌گرا هستم اما شرط می‌بندم که ایران هم نگران خلا و تنش است.»

او درباره جنگ قدرت میان چین و آمریکا نیز گفته است: «ما همه نگران وقوع یک جنگ سرد هستیم. این خبری بد برای همه ماست چرا که نشان می‌دهد سیستم جهانی مشکل‌دار است و این راه آسان نخواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان