• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • ایران با نصب دوربین در سایت‌های هسته‌ای آسیب‌دیده مخالفت کرد

ایران با نصب دوربین در سایت‌های هسته‌ای آسیب‌دیده مخالفت کرد

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه ششم ۶ مهر (۲۸ سپتامبر) در راس هیئتی وارد مسکو شد. بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز اسلامی را در این سفر همراهی کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با آلکسی لیخاچف، همتای روس خود و رئیس شرکت دولتی “روس اتم” دیدار کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مسکو اعلام کرد: «اصرار آژانس برای نصب دوربین در مکان‌هایی که در اثر عملیات تروریستی صدمه دیده است، در راستای همان عملیاتی است که علیه ایران صورت گرفته است و ما هرگز آن را نمی‌پذیریم. ایران ۵۰ سال است که عضو آژانس بین‌المللی است و این نهاد باید به رفتار تبعیض‌آمیز و سیاسی خاتمه دهد.»

معاون رئیس جمهوری ایران با اشاره به درخواست‌های مکرر آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (فرانسه، بریتانیا و آلمان) در ارتباط با صدور مجوز برای نصب دوربین و اجازه دسترسی به سایت کرج گفت: «طبق بیانیه مشخص توافق کردیم که به درخواست آژانس، کارت حافظه دوربین‌های مشخص شده تعویض شود و این واضح و روشن است که شامل محل‌هایی که بر اثر عملیات تروریستی صدمه دیده است، نمی‌شود و ما این موضوع را هم در بیانیه تهران و هم در وین به آنها گفته‌ایم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادعا کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار آمریکا و اسرائیل “رفتار سیاسی و گزینشی” دارد که کاملا “غیر منطقی و مردود” است.

اسلامی اضافه کرد: «آنها عملیات تروریستی در سایت هسته‌ای ما را محکوم نکردند، بنابراین اصرار آنها در مکان‌هایی که مورد حمله تروریستی قرار گرفته است، پذیرفته نیست و انتظار داریم آژانس به قانون عمل کند.»

  تیم ملی فوتسال ایران در رده سوم جهان

این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به “سیاسی‌کاری” یا “لودادن اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای” متهم کرده است.

خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قبلا نیز بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به “ارائه اطلاعات مربوط به محسن فخری‌زاده به دشمنان” متهم کرده‌اند.

درباره این ادعاها و اتهام‌ها تا کنون مدرک و سندی منتشر نشده است.

اجازه بازدید بازرسان آژانس اتمی و نصب دوربین‌های این نهاد در سایت‌های هسته‌ای ایران یکی از چالش‌های مذاکرات احیای برجام در وین است. گفت‌وگوهای وین که به مذاکرات “احیای برجام” موسوم است، از اواخر دولت حسن روحانی متوقف شد و با وجود روی کار آمدن ابراهیم رئیسی هنوز از سر گرفته نشده است.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که به گفت‌وگوها بازخواهند گشت. ابراهیم رئیسی اخیرا گفته بود که جمهوری اسلامی به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور و رفع تحریم‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان