آزادی مدیر شرکت چینی هوآوی از حصر خانگی در کانادا

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، پس از سه سال حصر خانگی در کانادا، منگ وانژو، مدیر مالی شرکت هوآوی این کشور را ترک و راهی چین شد. قاضی پرونده او پیشتر حکم بازداشت او را لغو کرده بود چرا که وزارت دادگستری آمریکا درخواستش برای تحویل منگ به این کشور را پس گرفته بود.

مدیر مالی کنسرن ارتباطات دور هواوی در سال ۲۰۱۸ به درخواست دولت آمریکا در کانادا بازداشت شد. او در این مدت با پابند الکترونیکی در خانه‌اش در حصر بود. دستگاه قضایی آمریکا او را به دور زدن تحریم‌های این کشور علیه ایران متهم کرده بود. پکن اما دستگیری مدیر ارشدش را در ارتباط با جنگ تجاری‌ای می‌دانست که دولت ترامپ علیه چین آغاز کرده بود.

توافقی که اکنون بر اساس آن منگ آزاد شده، مقرر می‌دارد که در صورتی که منگ شرایط تعیین‌شده برایش را رعایت کند در دسامبر ۲۰۲۲ پرونده او بسته می‌شود؛ نوعی آزادی مشروط و حبس تعلیقی. همچنین بر اساس این توافق، چین دو زندانی کانادایی را آزاد و آنها را روانه کشورشان کرد.

آمریکا شرکت هوآوی را متهم می‌کند که با دولت چین همکاری دارد و امنیت سایبری ایالات متحده را به خطر می‌اندازد.

دستگیری منگ در کانادا، روابط چین و کانادا را به شدت تیره کرد. چند روز پس از این دستگیری، مقامات پکن دو کانادایی را دستگیر کردند. مایکل اسپاوور و دیپلمات سابق مایکل کووریک در ماه مارس به اتهام جاسوسی دادگاهی شدند. اسپاوور در ماه اوت به جرم “جاسوسی و فاش کردن اسرار دولتی” به ۱۱ سال حبس محکوم شد. به گفته مقامات کانادایی او از سوی سیستم قضایی چین همچنین متهم به عکس‌برداری از هواپیماهای جنگی شده بود.

  The Kentucky Derby lasts two minutes. NBC’s coverage has to fill five hours.

حکم متهم دیگر، کووریک هنوز صادر نشده است.

بلافاصله پس از آزادی منگ وانژو، اسپاوور و کووریک نیز از زندان آزاد شدند. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام کرد که این دو می‌توانند مستقیما به کشورشان بازگردند. به گفته ترودو این دو شهروند کانادا آسمان چین را ترک کرده و در “راه خانه” هستند.

دستگیری این دو کانادایی روابط دیپلماتیک چین و کانادا را به شدت دچار بحران کرد. دولت کانادا این را نوعی گروگان‌گیری برای وارد کردن فشار بر اوتاوا دانست. این کشور و سایر کشورهای غربی، چین را متهم به استفاده از “دیپلماسی گروگان‌گیری” می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان