• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • برخی از عادات غذایی که احساس افسردگی را از شما دور می‌کنند!

برخی از عادات غذایی که احساس افسردگی را از شما دور می‌کنند!

پیام جوان:‌ به گزارش مهر به نقل از زی نیوز، مطالعات نشان می دهد رژیم غذایی مغذی با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به علائم افسردگی مرتبط است در حالی که رژیم غذایی ناسالم می تواند احساس افسردگی بیشتری ایجاد کند.

کمبود مواد مغذی مناسب اغلب با توقف رشد فیزیکی یا ضعف ایمنی همراه است. اما اگر رژیم غذایی حاوی مقادیر مناسب ویتامین، مواد معدنی، اسیدهای آمینه ضروری و چربی‌های سالم نباشد، می‌تواند موجب تشدید افسردگی شود.

بر اساس یافته‌های مطالعاتی، رژیم غذایی مغذی با کاهش قابل توجه خطر ابتلاء به علائم افسردگی مرتبط است.

به گفته محققان، دستگاه گوارش میزبان میلیاردها میکروب است که بر ساخت انتقال دهنده‌های عصبی که پیام‌ها را از روده به مغز منتقل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. مصرف غذای سالم باعث رشد باکتری‌های خوب می‌شود که به نوبه خود بر تولید این مواد شیمیایی تأثیر مثبت می‌گذارد. هنگامی که تولیدکننده انتقال دهنده‌های عصبی در وضعیت خوبی قرار دارد، مغز تمایل دارد این پیام‌های سازنده را با صدای بلند و واضح دریافت کند و احساسات آن را تکرار می‌کند. هنگامی که به رژیم غذایی سالم روی می‌آورید، خود را برای تغییرات خلقی کمتر، چشم انداز شادتر و افزایش تمرکز آماده می‌کنید.

تغییرات رژیم غذایی می‌تواند به بهبود روحیه کمک کند. در زیر به برخی از عادات غذایی که برای حفظ سلامت روان بهتر مناسب است، آورده شده است.

اجتناب از مصرف مواد قندی: مواد قندی باعث افزایش سریع قند خون می‌شوند که می‌تواند به طور موقت خلق و خوی شما را بهبود بخشد اما بلافاصله با اُفت قندخون، موجب بروز حس ناراحتی و خستگی می‌شود.

  این رژیم غذایی می‌تواند خروپف‌تان را متوقف کند

مصرف مواد خوراکی غنی از سلنیوم: مطالعه‌ای در دانشگاه تگزاس نشان داد که مصرف مکمل سلنیوم به میزان ۲۰۰ میکروگرم در روز در یک دوره هفت هفته‌ای، با بهبود علائم خفیف افسردگی از طریق کاهش التهاب مرتبط است. مواد غذایی مانند لوبیا، حبوبات، آجیل، ماهی، تخم مرغ، گوشت گاو، بوقلمون و مرغ منابع غنی سلنیوم هستند.

عدم پیروی از رژیم‌های لاغری افراطی: فردی که از افسردگی و اضطراب رنج می‌برد، با مدت طولانی گرسنه ماندن، می‌تواند شرایط خود را وخیم‌تر نماید زیرا بدن ما برای عملکرد به سوخت نیاز دارد که از طریق غذا تأمین می‌شود. در صورت عدم وجود این سوخت، فرد می‌تواند خستگی و خلق و خوی بد را تجربه کند.

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین D و امگا ۳: مواد غذایی غنی از ویتامین D و امگا ۳ با کاهش خطر افسردگی مرتبط است. آنها دارای ترکیبات محافظ عصبی مانند فولات، ملاتونین، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها هستند که به مغز در ایجاد ارتباطات عصبی مناسب کمک می‌کند. گردو، دانه کتان، دانه چیا، ماهی، و گوشت قرمز منابع خوبی از ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

اجتناب از کافئین: کافئین می‌تواند الگوی خواب را مختل کند، باعث تحریک معده و بیقراری شود. همچنین کافئین زیاد می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. توصیه می‌شود برای کاهش احتمال بروز اختلالات خلقی، مصرف کافئین را محدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان