• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • بیش از ۱۲۰ معترض در اعتراضات سال ۱۴۰۱ بینایی خود را از دست داده‌اند

بیش از ۱۲۰ معترض در اعتراضات سال ۱۴۰۱ بینایی خود را از دست داده‌اند

گزارشی که توسط مرکز حقوق بشر دانشگاه برکلی منتشر شده است نشان می‌دهد که بیش از ۱۲۰ معترض در سرکوب اعتراضات سال ۱۴۰۱ توسط جمهوری اسلامی، بینایی خود را به طور جزئی یا کامل از دست داده‌اند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر این افراد، که سن آنها کمتر از ۳۰ سال است، بر اثر شلیک تفنگ‌های ساچمه‌ای، اسلحه‌های پینت‌بال و حتی گاز اشک آور بینایی خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش، برخی از قربانیان از فاصله نزدیک مورد شلیک ماموران حکومتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

تیم تحقیقاتی برکلی می‌گوید که بسیاری از قربانیان دانش‌آموز بوده‌اند و یک دختر ۵ ساله نیز در میان آنها دیده می‌شود که در بالکن خانه خود مشغول تماشای تظاهرات در خیابان بوده است.

پیش از این برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که بیش از ۵۰۰ معترض توسط نیروهای حکومتی ایران نابینا شده‌اند.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره اعتراضات ایران، در گزارشی که به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده است، جمهوری اسلامی را به ارتکاب «جنایت علیه بشریت» در زمینه معترضان جنبش «زن، زندگی، آزادی» متهم کرده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که موج عظیمی از اعتراضات مردمی در پی جان‌باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، در شهریور سال ۱۴۰۱ سراسر ایران را فراگرفت.

این اعتراضات که به دنبال خشونت شدید نیروهای حکومتی برعلیه معترضان، کم‌کم در خیابانها فروکش کرد، به عنوان یکی از بزرگترین جنبش‌های اعتراضی در تاریخ جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.

گزارش مرکز حقوق بشر دانشگاه برکلی بار دیگر بر ضرورت تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه درباره نقض حقوق بشر در ایران، از جمله سرکوب اعتراضات سال ۱۴۰۱، تأکید می‌کند.

  فشار نهادهای حکومتی بر خانواده‌های دادخواه و کشته‌شدگان اعتراضات برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد آنها

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی باید به خاطر جنایات خود در قبال مردم ایران پاسخگو باشد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان