• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • چه عواملی در چاقی و افزایش وزن تاثیر می‌گذارند؟

چه عواملی در چاقی و افزایش وزن تاثیر می‌گذارند؟

پیام جوان: بررسی‌های متخصصان تغذیه نشان می‌دهد که عواملی همچون مواد غذایی، مدفوع و مایعات نیز در چاقی و افزایش وزن تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال زمانی که مواد غذایی زیادی وارد بدن شود و در داخل روده بماند، مقدار مدفوع موجود در روده‌ها می‌تواند از نیم تا ۲ کیلو در وزن بدن تاثیر گذارد.

به نقل از ایتنا، همچنین استفاده از مایعات به مقدار زیاد در افرادی که مبتلا به بیماریهایی هستند که مایعات در بدنشان حفظ می‌شود، اطراف ریه و قلب، حفره شکم و برخی دیگر از اندام‌ها درگیر این مایعات خواهند شد که به این شرایط ورم می‌گویند که موجب افزایش وزن خواهد شد.

بیماری‌های کلیوی، کبدی، نارسایی قلبی، سوء تغذیه از اختلاس مایعات در بدن به وجود می‌آیند. عوارض جانبی برخی از داروها یا تزریق وریدی و بیش از حد مایعات نیز تاثیری مشابه در وزن دارد.

پرخوری یکی دیگر از علل چاقی ناگهانی در افراد است که با مصرف غذای زیاد در وعده‌های غذایی باعث افزایش وزن می‌شود.

بهداشت جهانی اعلام کرد آمار افراد مبتلا به چاقی نگران‌کننده است
سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، یکی دیگر از بیماری‌های ناشی از اختلال در تولید هورمون‌های جنسی است که می‌تواند افزایش وزن و چاقی را به همراه داشته باشد. در این حالت عدم تعادل منجر به نامنظم شدن قاعدگی، آکنه و حتی رشد بیش از حد موی صورت می‌شود و مقاومت در مصرف انسولین را به همراه دارد که منجر به ذخیره شدن قندها به عنوان چربی خواهند شد.

متخصصان برای جلوگیری از افزایش ناگهانی وزن، توصیه می‌کنند با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت و از پرخوری و ریزه‌خواری پرهیز کنید. همچنین اگر فرد در معرض نارسایی کلیه یا سایر بیماری‌های این‌چنین باشد در حد اعتدال باید از مایعات استفاده شود. ضمن اینکه دفع مدفوع منظم نیز از عواملی است که در جلوگیری از چاقی ناگهانی موثر خواهد بود.

  تاثیرات مثبت جویدن غذا بر عملکرد بدن

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان