مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در مسقط

پیام جوان: نشریه فایننشال‌تایمز مدعی شد که مقامات آمریکا و جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته در مسقط پایتخت عمان به صورت «محرمانه و غیرمستقیم» مذاکره کرده‌اند.

به گفته این نشریه، هدف از این مذاکرات متقاعد کردن تهران برای استفاده از نفوذ خود بر حوثی‌های یمن و پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ بوده است.

نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای در حال گسترش ایران نیز در این مذاکرات مطرح شده است.

هیئت آمریکایی در این مذاکرات توسط برت مک‌گورک، مشاور خاورمیانه‌ای کاخ سفید و آبرام پیلی، نماینده آمریکا در امور ایران هدایت می‌شد.

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای تهران هم نماینده جمهوری اسلامی در مذاکرات مسقط بوده است.

مقامات عمانی هم بین نمایندگان ایران و آمریکا رفت و آمد می‌کردند تا آنها به طور مستقیم صحبت نکنند.

گفته می‌شود دور دوم مذاکرات تهران و واشنگتن برای بهمن‌ماه برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل تلاش‌های آمریکا برای میانجیگری بین اسرائیل و حماس به تعویق افتاد.

نویسنده مقاله فایننشال‌تایمز معتقد است که این گفتگوها نشان می‌دهد دولت بایدن در کنار بازدارندگی‌های نظامی، از کانال‌های دیپلماتیک نیز برای کاهش تنش در منطقه استفاده می‌کند.

این تنش پس از جنگ اسرائیل و حماس و با حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران در منطقه خاورمیانه افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که ایالات متحده کانال‌های زیادی برای ارسال پیام به ایران دارد.

آنها از ارائه جزئیات خودداری کردند، اما گفتند که از ۷ اکتبر، تمرکز این کانال‌ها بر «مطرح کردن طیف گسترده‌ای از تهدیدات ناشی از ایران و لزوم توقف تنش‌ها» بوده است.

  تصاویری از وضعیت حسین رونقی پس از ۶۴ روز اعتصاب غذا

مقامات آمریکایی بارها تهران را به تجهیز حوثی‌ها به پهپاد، موشک و اطلاعات برای حمله به کشتی‌ها متهم کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی اما ضمن تایید حمایت سیاسی خود از حوثی‌ها می‌گویند که آنها مستقل عمل می‌کنند.

با این حال، پس از حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در مرز اردن و سوریه که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد، نشانه‌هایی از تمایل تهران به کاهش تنش با واشنگتن وجود دارد.

از چهارم فوریه تاکنون هیچ حمله‌ای به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه انجام نشده است و مقامات آمریکایی می‌گویند نشانه‌هایی از تلاش تهران برای مهار شبه‌نظامیان عراقی وجود دارد.

یک مقام جمهوری اسلامی هم گفته که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در ماه گذشته به بغداد سفر کرده و به شبه‌نظامیان عراقی دستور داده که از درگیری با آمریکا اجتناب کنند.

این تحولات نشان می‌دهد که ممکن است در روابط ایران و آمریکا در حال رخ دادن باشد،

اما هنوز مشخص نیست که آیا این گفتگوها به نتایج ملموسی مانند توافق هسته‌ای یا کاهش تنش در منطقه منجر خواهد شد یا خیر.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان