• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • گزارش بانک جهانی: حداقل دستمزد در عراق، بیش از دو برابر و در ترکیه حدود چهار برابر ایران است

گزارش بانک جهانی: حداقل دستمزد در عراق، بیش از دو برابر و در ترکیه حدود چهار برابر ایران است

پیام جوان:‌روزنامه شرق روز سه شنبه اول اسفند، با استناد به جدیدترین گزارش بانک جهانی در مورد امنیت غذایی در سال گذشته میلادی نوشت: در کشور‌های همسایه که اقتصادی نسبتا شبیه‌تر به ایران دارند، حداقل دستمزد حتی در این کشور‌ها از جمله عراق، بیش از دو برابر و در ترکیه حدود چهار برابر ایران است.

شرق افزود که دستمزد و مزایای ثابت کارگران به نحوی است حتی کفاف بخش کمی از حداقل هزینه‌های مربوطه را نمی‌دهد.

به نقل از صدای آمریکا، در حال حاضر، حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کار، متاهل و دارای فرزند حدود ۸ میلیون تومان در ماه است. این در شرایطی است که همین مبلغ هم به کارگران غیر مشمول قانون کار پرداخت نمی شود.

علاوه بر این، به اعتراف شماری از نمایندگان مجلس و رسانه ها در ایران، هزینه زندگی حدود سه برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برای کارگران در سال جاری است.

روزنامه شرق همچنین به موضوع ترمیم مزد در ترکیه پرداخته و تاکید کرده است که وزیر کار این کشور، روز ششم دی گفت حداقل دستمزد در سال جاری میلادی ۱۷هزار و ۱۰۳ لیر خواهد بود که با ترمیم حداقل مزد در جولای ۲۰۲۳، حداقل دستمزد‌ها رشدی حدود صد درصدی داشته است.

شرق همچنین نوشت حداقل درآمد کارگران در عراق ۳۵۴ دلار در ماه، یعنی حدود ۲۰ میلیون تومان است.

براساس رتبه‌بندی جهانی، حداقل دستمزد کشور‌های جهان حتی کشور‌های هند، ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز از ایران رتبه بالاتری در پرداخت حداقل دستمزد کسب کرده‌اند.

روزنامه شرق در گزارش خود نتیجه گرفته است که با این اختلاف در حداقل دستمزد، ایران «شاهد مهاجرت بیشتر کارگران به کشورهای همسایه و ورود مهاجران غیرقانونی بیشتری از کشور همسایه افغانستان به کشور خواهد شد.»

  نرخ انواع سکه و طلا در بازار امروز تهران - چهارشنبه ۸ دی

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان