• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • ایران در چنگال خشکسالی: تشدید بحران با کاهش ۳۰ درصدی منابع آبی

ایران در چنگال خشکسالی: تشدید بحران با کاهش ۳۰ درصدی منابع آبی

پیام جوان: رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی منابع آبی نسبت به سال ۱۴۰۱ گفت که ایران در سال چهارم خشکسالی قرار دارد و ذخیره برف نسبت به شرایط نرمال بسیار کمتر است.

به گزارش صدای آمریکا، احد وظیفه، افزایش تقاضا برای آب و فقیرتر شدن منابع آبی را از دلایل خشکسالی در ایران دانست.

به گفته وی، در چهارمین سال پیاپی خشکسالی، اثرات سه سال گذشته همچنان پابرجاست.

خبرآنلاین نیز در مورد وضعیت ذخایر آبی نوشت که در حال حاضر، فقط ۱۸ سد ایران بیش از ۵۰ درصد آب دارند.

بر همین اساس، اعلام شده که در سال جاری، میزان بارش ها تا روز بیستم بهمن نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۰ درصد کاهش داشته است.

احد وظیفه در همین رابطه گفته که امسال در استان تهران ۴۵ درصد بارش از سطح نرمال کمتر است.

به گفته این مقام دواتی، «ما تقاضا برای آب را افزایش می دهیم در حالی که منابع در حال ضعیف شدن است و در نتیجه، کمیت و کیفیت آب تحت تاثیر قرار می گیرد.»

وب سایت خبری مؤسسهٔ تحقیقات آب نیز به نقل از محمدرضا کاویان، رئیس این موسسه، نوشت که «کشور با مشکل خشکسالی برفی جدیدی روبه رو است که بارش های دو ماههٔ زمستان و حتی برف های بهمن امسال هم گره گشای آن نبود.»

در همین حال، ارزیابی های اخیر این مؤسسهٔ نیز نشان می دهد که سطح پوشش برفی در ایران روند منفی و نزولی دارد.

احد وظیفه نیز در این مورد گفت که بارش برف به شدت زیر حد نرمال، و دما بالاتر از حد نرمال بوده است و برف باریده شده زودتر از موعد ذوب می شود و در نتیجه، ذخیرهٔ برفی نسبت به شرایط نرمال بسیار بسیار کمتر است.

  هشدار کارشناسان: سیل مهاجرت از نقاط مرکزی به استان‌های شمالی

از طرفی، در شرایطی که ایران در نیمه نخست سال آبی و فصول پر بارش سال قرار دارد، رسانه های داخلی روز ۲۳ بهمن از کاهش ذخیره «۱۷ سد مهم کشور» به میزان «زیر ۲۰ درصد» خبر دادند.

بر اساس مطالعه ای که روز چهارم بهمن درباره «سطح آب های زیرزمینی در سراسر جهان طی چهار دهه گذشته» منتشر شد، ایران از جمله سه کشوری است که از نظر «شتابی افت و کاهش گسترده آب شیرین» بیشترین آسیب را متحمل شده است.

خبرگزاری رویترز با استناد به مجله علمی «نیچر» گزارش داده بود که سطح آب های زیرزمینی در جهان طی ۴۰ سال اخیر کاهش «گسترده» و «شتاب یافته» را نشان داده که «ناشی از شیوه های آب یاری ناپایدار و همچنین تغییرات آب و هوایی» است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان