• Home
  • >
  • اخبار ونکوور
  • >
  • دانشگاه‌های کانادا: طرح ثبت نفوذ خارجی، مانعی برای همکاری‌های بین‌المللی

دانشگاه‌های کانادا: طرح ثبت نفوذ خارجی، مانعی برای همکاری‌های بین‌المللی

پیام جوان: به گزارش ونکوور ایز آوسوم، دانشگاه‌های پیشرو کانادا در گزارشی به دولت هشدار دادند که طرح ایجاد یک سامانه‌ی ثبت شفافیت نفوذ خارجی می‌تواند به طور ناخواسته مانعی بر سر راه همکاری‌های بین‌المللی این کشور ایجاد کند و در نتیجه، فرصت‌های پژوهشی پیشرفته را از دست بدهد.

گروهی از دانشگاه‌های کانادا به نام “U15” در کنار سایر نهادهای نگران، از نمایندگان مجلس این کشور خواسته‌اند تا تغییراتی را در این طرح که بخش کلیدی یک لایحه جدید است، اعمال کنند. این لایحه به سرعت در حال بررسی توسط کمیته مجلس عوام کانادا است.

نگرانی‌ها در مورد شفافیت و آزادی علمی

“U15 کانادا” در گزارشی که به کمیته ارائه کرده است، ابراز نگرانی می‌کند که الزامات گزارش‌دهی این سامانه‌ی ثبت، برای دانشگاه‌هایی که شبکه‌های گسترده‌ای از همکاری‌های پژوهشی بین‌المللی دارند، بسیار سنگین و غیرقابل اجرا باشد.

این گروه همچنین خواستار شفافیت بیشتر در مورد تعریف “توافق” در این سامانه‌ی ثبت شده است و اینکه آیا این تعریف شامل مشارکت‌های پژوهشی، توافق‌نامه‌های تأمین مالی یا سایر فعالیت‌های پژوهشی بین‌المللی انجام‌شده با دانشگاه‌های دولتی، مؤسسات پژوهشی یا نهادهای تأمین مالی پژوهشی خارجی می‌شود یا خیر.

“U15 کانادا” هشدار می‌دهد که این طرح می‌تواند “آزادی علمی” را به خطر اندازد و “دنباله روی از علم باز و تبادل آزاد ایده‌ها” را محدود کند.

انتقاد به رویکرد “کشور-ناآگاه”

مرکز نوآوری حاکمیت بین‌المللی (CIGI) در گزارشی جداگانه به کمیته، ایراداتی را به رویکرد “کشور-ناآگاه” این طرح که در آن تفاوتی بین دشمنان شناخته‌شده مانند چین و سایر کشورها قائل نمی‌شود، وارد کرده است.

این گزارش که توسط وسلی وارک، کارشناس امنیت و پژوهشگر ارشد CIGI نوشته شده است، به مدل دو سطحی بریتانیا به عنوان جایگزینی مناسب‌تر اشاره می‌کند. در این مدل، دولت می‌تواند در صورت نیاز، ثبت‌نام طیف گسترده‌تری از فعالیت‌ها را برای کشورهای خاص، بخش‌هایی از کشورها یا نهادهای دولتی خارجی تحت کنترل دولت، الزام کند.

  زن ونکووری در دعوای حقوقی بر سر دود باربیکیو شکست خورد

نگرانی‌های مربوط به آزادی بیان و حریم خصوصی

انجمن آزادی‌های مدنی کانادا (CCLA) نیز در گزارشی به کمیته، نگرانی خود را از استفاده احتمالی از این سامانه‌ی ثبت به عنوان ابزاری برای نظارت دولت بر تعاملات بین‌المللی بازیگران مختلف، از جمله رسانه‌های خارجی تحت مالکیت یا تأمین مالی دولت، مؤسسات آموزشی و سازمان‌های خیریه، ابراز کرده است.

این انجمن می‌گوید: “این ملاحظات به طور بالقوه مسائل مربوط به آزادی مطبوعات و حریم خصوصی را در بر می‌گیرد، و همچنین سؤالاتی را در مورد جایگاه سازمان‌های بین‌المللی در اکوسیستم کانادا ایجاد می‌کند.”

بحث و گفتگو ادامه دارد

بررسی بند به بند این لایحه گسترده علیه دخالت‌های خارجی، امروز (۱۰ جون ۲۰۲۴) در کمیته مجلس عوام کانادا آغاز می‌شود. انتظار می‌رود که بحث و گفتگو در مورد این طرح و نگرانی‌های مربوط به آن ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آرشیو مقالات پیام جوان

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter Payam Javan

همراهان پیام جوان