• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • فرشاد مومنی، رئیس موسسه دین و اقتصاد: نیروی کار در ایران استثمار شده است

فرشاد مومنی، رئیس موسسه دین و اقتصاد: نیروی کار در ایران استثمار شده است

پیام جوان: یک اقتصاددان در واکنش به حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون حداقل دستمزد کارگران، می‌گوید که اگر دولت دستمزد کارگران را به طور عادلانه افزایش دهد، مشکل “قیمت تمام شده کالا” حل شده و جلوی “قاچاق” نیز گرفته می‌شود.

فرشاد مومنی، رئیس موسسه دین و اقتصاد، با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی کارگران در ایران، تاکید می‌کند که “نیروی کار در ایران استثمار شده است.”

او به عقب‌ماندگی تاریخی و همیشگی میزان حداقل مزد نسبت به هزینه‌های جاری و تورم اشاره می‌کند و می‌گوید که این اتفاق در تعیین حداقل مزد برای سال ۱۴۰۳ نیز تکرار شده است.

به گفته مومنی، بی‌توجهی دولت به مشکلات معیشتی کارگران باعث شد تا نمایندگان کارگری در اعتراض به ناهمخوانی مزد و تورم، جلسه تعیین حداقل مزد را بدون امضای مصوبه ترک کنند.

با این حال، وزیر کار جمهوری اسلامی اعلام کرده است که کمیته تعیین مزد در نهایت با افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد موافقت کرده است.

علیرضا نوایی، فعال کارگری ساکن پاریس، نیز در مورد عدم توازن بین افزایش دستمزدها و هزینه‌های جاری می‌گوید: قدرت خرید کارگران شاغل و بازنشسته باید به حدی برسد که شاغلین به کار دوم و سوم و بازنشستگان به ادامه کار نیاز نداشته باشند.

فرشاد مومنی همچنین معتقد است که “یک مافیای رسانه‌ای و تبلیغاتی در ایران، به دنبال تنبیه فقرا و نیازمندان است.”

او توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است، اما به آمار تورم در ایران اشاره می‌کند که نشان می‌دهد تورم در ایران در یک دهه اخیر به طور فزاینده‌ای افزایش یافته و در حال حاضر بالای ۴۰ درصد است.

  سرگیجه سیاسی در بازار دلار تهران

این اقتصاددان می‌گوید که در حالی که تورم ملموس در جامعه به خصوص در حوزه مواد غذایی بیش از ۱۰۰ درصد بوده است، سطح افزایش دستمزدها در سال‌های اخیر بسیار ناچیز بوده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که وضعیت معیشتی کارگران در ایران به شدت وخیم است. افزایش ناچیز دستمزدها در مقابل تورم افسارگسیخته، قدرت خرید کارگران را به شدت کاهش داده و بسیاری از آنها را زیر خط فقر قرار داده است.

اظهارات این اقتصاددان می‌تواند به عنوان یک هشدار به دولت تلقی شود. دولت باید برای حل مشکل معیشت کارگران و جلوگیری از تبعات ناگوار آن، چاره‌ای اساسی اندیشه کند.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان