• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • بی‌خبری از وضعیت مهدی افشارنیک، خبرنگار بازداشتی، پس از گذشت بیش از یک هفته

بی‌خبری از وضعیت مهدی افشارنیک، خبرنگار بازداشتی، پس از گذشت بیش از یک هفته

پیام جوان: بیش از یک هفته از بازداشت مهدی افشارنیک، خبرنگار و مستندساز حوزه نفت، می‌گذرد و پیگیری‌ها برای روشن شدن وضعیت او بی‌نتیجه مانده است.

بر اساس گزارش‌ها، آقای افشارنیک که سابقه همکاری با روزنامه‌های اعتماد و شرق را دارد، احتمالا روز چهارشنبه ۱۱ بهمن بازداشت شده و به گفته همسرش در زندان اوین بسر می‌برد.

خانواده و وکیل آقای افشارنیک برای کسب اطلاع از دلیل بازداشت و وضعیت او به مراجع قضایی مراجعه کرده‌اند، اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.

تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت این روزنامه‌نگار، موجی از انتقاد را در میان فعالان رسانه و کنشگران سیاسی به همراه داشته است.

سیدصادق حسینی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی در صفحه ایکس‌(توئیتر سابق) نوشته است:

«از بازداشت آقا مهدی افشارنیک بیشتر از یک هفته گذشته؛ و همچنان پیگیری‌های خیلی‌ها به نتیجه نرسیده؛ و می‌گویند: انشالله به زودی! برای مایی که بیرونیم ان‌شالله! یک چیز است و برای مهدی که آن‌توست یک چیز و برای خانواده‌اش یک چیز دیگر.»

مجید آذرپی، زندانی سیاسی سابق، هم از سکوت درباره «سلب آزادی مبهم یک رفیق» انتقاد کرده و نوشته است:

«به راستی نوشتن از سلب آزادی مبهم یک رفیق کجای کار و زندگیتان را مختل می‌کند؟ یادتان بماند که این آسیب [آسیاب] به نوبت است و تا رسیدن نوبت به شما فرصت بسیاری باقی نیست…»

فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران نیز در پی تداوم فشارهای حکومت ایران بر روزنامه‌نگاران، از جمله در قالب برخوردهای قضائی و صدور احکام حبس برای آنها، بار دیگر از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا همه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه ها که در ایران زندانی هستند را فورا آزاد کنند.

  Danish lawmaker: euroskeptic EU alliance can have influence

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران، گفت که مقامات جمهوری اسلامی «همواره روزنامه نگاران را هدف مجازات های بی‌جا قرار می دهند.»

او از قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواست که «اجازه دهند روزنامه‌نگاران بر اساس اسناد بین المللی که ایران باید به آنها پایبند باید باشد، آزادانه فعالیت کنند.»

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز درباره آزادی رسانه‌ها که ١٣ اردیبهشت ۱۴۰۲ منتشر شد، ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۷۷ قرار گرفته است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان