• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • روزنامه دولتی ایران: از سال آینده واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود

روزنامه دولتی ایران: از سال آینده واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود

پیام جوان: پس از آنکه به دستور علی خامنه‌ای واردات لوازم خانگی به ایران ممنوع شد حالا روزنامه دولت نوشته است این دستور به جای حمایت از تولید داخل و جلوگیری از خروج ارز تبدیل به یک فرصت برای سوء‌استفاده شد و از سال آینده واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود.

به نقل از صدای آمریکا، روزنامه دولتی «ایران» در شماره امروز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است که دستور علی خامنه‌ای باعث شد تا لوازم خانگی خارجی موجود در بازار یا قاچاق فاقد گارانتی باشند یا اینکه «تولیدات زیرپله‌‌ای کارخانه‌های بی‌نام و نشان و بعضاً غیراستاندارد داخلی» باشند.

این روزنامه تاکید کرده که حتی اتفاقی دردناک‌تر در بازار در حال رخ دادن است و لوازم خانگی دست‌دوم خارجی در کارگاه‌ها احیا و به اسم محصول خارجی به مردم عرضه می‌شود و برخی از اعضای اتحادیه لوازم خانگی این موضوع را تایید کرده‌اند.

در گزارش روزنامه «ایران» آمده است که در سال‌های اخیر تولیدکنندگان لوازم خانگی سیاست‌گذاران را تحت فشار قرار دادند که اگر با واردات موافقت شود، صنعت آنها با بحران مواجه خواهد شد.

تمام این موارد در نهایت به زیان مردم بوده و خسارت‌های بسیاری را به مردم وارد کرده است و حالا بعد از تمامی این سواستفاده‌ها روزنامه دولت از تصمیم وزیر «صمت» برای موافقت با واردات لوازم خانگی خبر داده است.

برهمین اساس محمد مهدی برادران، معاون صنایع‌عمومی وزیر «صمت» گفته است که از سال ۱۴۰۳ اگر واردات لوازم خانگی آزاد شود به صورت محدود خواهد بود.

وضعیت بازار لوازم خانگی در ایران به اندازه‌ای تاسف بار شده است که یک روزنامه حامی دولت و وابسته به سپاه پاسداران ۱۲ دی ماه سال جاری در گزارشی، گرانی و کیفیت پایین تولیدات داخلی را نتیجه اعمال ممنوعیت واردات لوازم خانگی دانست اما از نقش و دستور مستقیم علی خامنه‌ای چیزی ننوشت.

  ورود رسمی بازارساز به بازار آزاد دلار

روزنامه «جوان» نوشته بود که حمایت از تولید لوازم خانگی باعث بروز انحصار و تکرار تجربه صنعت خودرو شده است.

در مهر ماه سال ۱۴۰۰ علی خامنه‌ای دستور ممنوعیت واردات لوازم خانگی را صادر کرد تا با تداوم تصمیمات فردی، تبعات ناگوار جمعی در حوزه اقتصاد، مردم را زمین‌گیر کند.

این دستور علی خامنه‌ای پس از آن صادر شد که از سال ۱۳۹۷ و به دنبال محدودیت‌های ارزی، طبق مصوبه اولیه «شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا» واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع اعلام شده بود و با احتمال آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره، «جمعی از شرکت‌ها و کارخانجات تولیدکننده لوازم خانگی» از رهبر جمهوری اسلامی خواستند در مقابل احتمال «گشایش واردات» محصولات لوازم خانگی بعضی از شرکت‌های کره‌ای، از آنها حمایت کند.

پس از این درخواست، خامنه‌ای در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی نوشت: «اگر این خبر – گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی – راست باشد، به معنی شکستن کمر شرکت‌های لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته‌اند قدری روی پا بایستند. جداً جلوی این مشکل را سد فرمایید.»

در توجیه این دستور خامنه‌ای، خبرگزاری «فارس» به مرور محدودیت‌ها و حمایت‌ها از صنایع داخلی در کشورهای اروپایی و آمریکا پرداخته بود.

مقایسه‌ای که بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسیِ اقتصادی، اجتماعی، آزادی‌های فردی و اقتصادی و شاخص‌های مهم توسعه‌ای صورت گرفته بود تا برای دستور خامنه‌ای مبنای «علمی و عقلانی» مهیا کنند.

از سال ۱۳۹۷ واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع اعلام شد. پس از اتمام انقضای این مصوبه انتظار می‌رفت که با توجه به نیاز بازار، واردات این محصول آزاد شود با این حال وزارت «صمت» اعلام کرد که تولیدکنندگان که بالغ بر ۱۵۰۰ واحد کوچک و بزرگ هستند می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند و حتی برنامه صادرات نیز دارند. بنابراین ممنوعیت واردات لوازم خانگی بار دیگر تمدید شده بود.

  افزایش قیمت سکه در بازارهای مالی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان