تناقض در اظهارات سفیر ایران در سازمان ملل

پیام جوان: سفیر و نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در مصاحبه‌ای با تلویزیون «ان‌بی‌سی» مدعی شد که ایران با گروه‌های فلسطینی «پیمان دفاعی» دارد و با ارسال سلاح و آموزش، آنها را تقویت می‌کند، اما در اقدامات آنها نقشی ندارد.

امیرسعید ایروانی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت جمهوری اسلامی از دیگر شبه‌نظامیان نیابتی در منطقه به مجری «ان‌بی‌سی» گفت: «ما آنها را هدایت نمی‌کنیم و به آنها فرمان نمی‌دهیم، اما از آموزش و توانمندسازی این گروه‌ها دریغ نمی‌کنیم و با هم رایزنی مشترک داریم.»

تناقضات:

ایروانی مدعی عدم دخالت ایران در اقدامات گروه‌های نیابتی است، اما همزمان به صراحت از آموزش و تجهیز آنها سخن می‌گوید.
ایران علیرغم عدم عضویت در هیچ پیمان دفاعی منطقه‌ای، مدعی وجود “پیمان دفاعی” با گروه‌های فلسطینی است.

رد اتهامات:

ایروانی اتهامات آمریکا مبنی بر تامین تسلیحات پیشرفته حوثی‌های یمن توسط جمهوری اسلامی را رد کرد و تاکید کرد که حوثی‌ها در حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ مستقل عمل کرده و از تهران دستور نمی‌گیرد.

اما:

آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده با ارائه تصاویر و شواهد، مدعی استفاده حوثی‌ها از موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران در حملات دریای سرخ است.
روزنامه تلگراف به نقل از منابع اطلاعاتی خود در داخل ایران، از آموزش حوثی‌ها در دانشگاه علوم و فنون دریایی خامنه‌ای در رشت خبر داده است.
اسناد و شواهد:

اسرائیل مدعی دست یافتن به اسنادی در مقر گروه حماس است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی طی ۶ سال، حدود ۱۵۴ میلیون دلار برای تروریست‌های حماس و یحیی سنوار پول ارسال کرده است.

اظهارات سفیر ایران در سازمان ملل در حالی مطرح می‌شود که شواهد و مدارک متعددی از دخالت ایران در تجهیز، آموزش و تامین مالی گروه‌های نیابتی در منطقه وجود دارد. تناقض در سخنان ایروانی و انکار اتهامات، بر ابهامات پیرامون نقش جمهوری اسلامی در ناامنی منطقه می‌افزاید.

  پدیده یک - استقلال صفر | شاگردان شفر از قهرمانی دور شدند

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان